Årets förbund

Svenska studieförbundet delar ut vandringspriset Årets förbund för att stimulera Studieförbundets medlemmar att aktivt verka enligt sina stadgar och lyfta fram sina bedrifter.

Statuter för vandringspriset Årets förbund

Själva priset är en quiltad väggbonad med texten Årets förbund. Den är gjord av Kajsa Wikman-Colérus som driver företaget Syko Design. På bonaden finns ett träd med 57 löv, lika många som medlemmarna i Svenska studieförbundet var då priset instiftades.

År 2017

Förbundet Finlands Svenska Synskadade r.f.

Förbundet Finlands Svenska Synskadade r.f. har utsetts till Årets förbund 2017. FSS har under sina 70 år jobbat för svenskspråkiga synskadades intressen och möjlighet att på sina egna villkor leva ett självständigt och innehållsrikt liv. FSS har som de flesta förbund och föreningar haft upp- och nedgångar men har ändå oförtrutet fortsatt kämpa på och jobbat för sitt syfte.

FSS har i dagens digitaliserade värld kunnat möta behovet av undervisning i IT-frågor för äldre personer med synnedsättning i hela landet. Förbundets kursverksamhet är aktiv och de har på kort varsel ordnat kurser gällande dator- och mobilanvändning samt nättjänster som till exempel nätbanken. Punktskriftsverksamheten som är unik och den enda i sitt slag i Finland, får inte glömmas bort. FSS verksamhet behövs och de jobbar aktivt för sina medlemmar och synskadades väl.

År 2016

Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU

Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU har utsetts till Årets förbund 2016. FSU tog hösten 2015 initiativ till och koordinerade en barnfest till förmån för flyktingarna i vårt land. Med kort varsel och små resurser lyckades de skapa en lyckad helhet som både konkret men också på attitydnivå tog ställning för de svaga i vår värld.

Barnfesten i november på G18 i Helsingfors var en rolig fest med många deltagare. FSU bjöd in både organisationer, föreningar och privatpersoner att vara med och förverkliga festen. Det bjöds på bland annat pyssel, hoppslott, ansiktsmålning, smoothies, mete, fotografering, musik och marsipanverkstad. Festen var öppen för alla och barn från flyktingmottagningarna i Helsingfors bjöds in. Intäkterna från festen gick oavkortat till Röda Korset. FSU reagerade på det som var aktuellt i samhället och gjorde något konkret. De fick också med sig väldigt många andra och använde sitt förbunds kompetens till att göra något utöver sin vanliga verksamhet.