Publicistförbundet värnar om yttrandefrihet

04.03.2019 kl. 11:19
En av Svenska studieförbundets nyaste medlemsorganisationer upplever ett uppsving i verksamheten eftersom syftet är minst lika aktuellt nu som tidigare. Finlands Svenska Publicistförbund värnar om yttrandefriheten och pressfriheten.

Text och foto: Mari Pennanen

Finlands svenska publicistförbund är en förening för finlandssvenska journalister och andra publicister.

- Vi har kring 560 medlemmar och det är främst journalister, men även redaktörer och manusförfattare är företrädda i vår medlemskår, berättar Mikael Sjövall som är ordförande.

Föreningen grundades år 1907, och har liksom många andra en spännande historia.

- Embryot till det som idag är Publicistförbundet fanns i Finska tidningsmannaföreningen, som grundades år 1889 och som hade svenska som mötesspråk. År 1907 kom den nya föreningen till på grund av språkkonflikten. Samtidigt var det politiska oroligheter i Ryssland och föreningen förkastades tre gånger av ryska myndigheter då den skulle registreras. När Publicistförbundet sedan grundades var det SFP:s partiordförande som var ordförande, berättar Mikael.

Idag ordnar föreningen fortbildning för sina medlemmar, bland annat Hangöseminariet. Publicistförbundet delar tillsammans med Svenska folkskolans vänner ut Topeliuspriset, som i år gick till Annvi Gardberg och som delades ut på Mediespråk-seminariet.

- Vi är en intresseorganisation för våra medlemmar. Till exempel frågan om presstöd är viktig för oss och vi lobbar för att i Finland i likhet med i Sverige få presstöd. Vårt mål är att värna om yttrandefriheten och en levande debatt på svenska i Finland. Vi vill främja medlemskårens yrkeskunskap och ett kollegialt förhållande mellan förbundets medlemmar, säger Mikael.

Föreningen äger Estholmen i Esbo skärgård. Medlemmar och andra får använda holmen och de byggnader som finns där och på Estholmen ordnas bland annat seminarier och fester.

- Också inom förbunden finns det publicister som är välkomna som våra medlemmar. Och vi samarbetar gärna kring teman som berör yttrande- och pressfrihet, säger Mikael, som varit ordförande i knappt ett år och som har stora planer för förbundets verksamhet.