Hur ordna digitala evenemang

04.11.2020 kl. 23:26
ARTIKEL. Då distansarbete är vardag och virtuella träffar är normen, hur skapar man fungerande digitala lösningar? Förbundsarenan har sammanfattat tips och erfarenheter kring digitala lösningar och hur man skapar lyckande virtuella träffar.
Text: Julia Hemgård
Bild: Linus Lindholm
 

Det är ingen nyhet att distansarbete och att jobba virtuellt har medfört nya utmaningar för förbunden och deras anställda. Hur får man höstmöten att fungera på distans och hur skapar man intressanta och interaktiva träffar och seminarier via skärmen? Förbundsarenan har under hösten tagit emot en hel del frågor kring digitala lösningar och hur vi gjorde då vi ordnade Organisationskonferensen 2020 virtuellt. På begäran av förbunden har vi därmed sammanfattat tips och råd kring ämnet.

Tydlig tidsram

Till skillnad från vid fysiska tillställningar, där lite fritid och allmän samvaro ofta upplevs som trevligt och ger utrymme till spontant småprat, är fritid och en lös tidtabell inte att rekommendera vid virtuella tillställningar. En lös tidtabell gör det svårt för deltagarna att orka hänga med och man blir lätt uttråkad. Två minuters väntan känns betydligt längre framför skärmen än då man är på plats på ett fysiskt evenemang. Under Organisationskonferensen följde vi ett minutschema, där samtliga inblandades arbetsuppgifter tydligt var utskrivna så att helheten skulle fungera.

Interaktiva verktyg

Vid planering av digitala träffar och tillställningar är det viktigt att komma ihåg att man sällan kan flytta ett fysiskt evenemang direkt till webben, utan konceptet måste göras om i grunden. Ett bra råd är att utnyttja digitala verktyg som underlättar interaktion och kommunikation via skärmen och försöka se det positiva i situationen. Fråga dig själv: vad kan du göra digitalt som inte skulle vara möjligt vid ett fysiskt evenemang?

Funktionen breakout rooms som finns i bland annat Zoom gör det möjligt att som mötesarrangör dela upp deltagarna i mindre grupper så att deltagarna kan diskutera separat i olika rum utan att störa andra. Denna funktion använde Förbundsarenan flitigt under Organisationskonferensen. Funktionen gav deltagarna möjlighet att under en kort tid diskutera i flera olika grupper och komma i kontakt med personer de annars kanske inte diskuterat med. Självklart går det att genomföra liknande gruppdiskussioner fysiskt, men en förflyttning av närmare 60 personer är betydligt mer tidskrävande och resurskrävande än två klick på datorn.

Under konferensen använde vi oss även av Mentimeter, ett digitalt verktyg för att anonymt och snabbt kunna rösta, ge feedback och kommunicera i realtid. Med andra ord tog vi vara på chansen att kunna genomföra omröstningar där vi kunde följa med resultatet i realtid, samtidigt som vi aktiverade deltagarna på olika sätt och gav dem möjligheten att engagera sig och tycka till helt anonymt - också något som kan vara utmanande vid fysiska evenemang.

Varierande innehåll

Att sitta och stirra på ett aningen suddigt ansikte i en skärm blir lätt tröttsamt och få orkar hålla fokus länge. För att bibehålla deltagarnas intresse är det viktigt med varierande innehåll. Variation kan uppnås genom att använda flera kameravinklar vid sändning eller genom video och bildinslag. Vid större virtuella tillställningar kan det därför vara värt att anlita utomstående teknisk expertis, som ser till att bild och ljudkvaliteten är god och att olika programinslag fungerar enhetligt tillsammans. Det är visserligen en extra kostnad, men den tillför profesionalitet och kan göra helheten mer tillgänglig för deltagarna.

Målgruppen och dess behov

Under Förbundsarenans nätverksträff för kurs- och utbildningsansvariga i oktober diskuterades även temat digitala lösningar. Finlands Svenska Marthaförbund och Helsingfors Arbis lyfte fram många konkreta tips på hur de fått verksamheten att fungera virtuellt.

Båda organisationerna betonade betydelsen av att utgå från målgruppen och dess behov. För Marthaförbundet har till exempel en video i utbildningssyfte för dagisbarn fungerat som ett lyckat substitut till fysiska utbildningar på daghem. Helsingfors Arbis kunde däremot konstatera att färdigt inspelade gymnastikvideon inte varit ett fungerande koncept för deras målgrupp, utan att man istället satsat på att strömma jumppa- och yogapass samma tid varje vecka för att bibehålla rutiner och gemenskap trots distansen.

Det digitala alternativen är många och så är även lösningarna. Det gäller att fundera på vilka alternativ som passar den egna målgruppen bäst. Samtidigt som den digitala världen öppnar flera nya spännande dörrar är det också viktigt att komma ihåg att vi inte måste ersätta all fysisk verksamhet med virtuella alternativ. Vissa träffar och tillställningar kanske inte fungerar virtuellt och det är helt okej. Men tills dess att vi får träffas på riktigt igen är det fint att vi kan engagera och kommunicera virtuellt.

Aktuella kurser

Vill du ha ytterligare information om hur man ordnar digitala evenemang och tillställningar? Kolla in dessa kurser:

 

 

 

 

81486_t.jpg

Förbundsarenan startar projekt kring finansieringskällor för förbunden

NYHET. De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna jobbar kontinuerligt med sin finansiering. Många vill testa nya former av finansiering. För att stöda medlemsförbunden startar Förbundsarenan ett projekt kring finansieringskällor.Läs mera »
01.04.2022 kl. 21:24
81481_t.jpg

Karen Lindholm ny praktikant på Förbundsarenan

NYHET. Den här våren är Karen Lindholm praktikant på Förbundsarenan. Karen kommer under sin praktik att jobba med bland annat kommunikation, evenemangsplanering och administration.Läs mera »
30.03.2022 kl. 15:51
81449_t.jpg

Så här skapar du engagemang

ARTIKEL. Hur kan förbundsordförande gå till väga för att engagera både nya och gamla medlemmar? Frida Sigfrids från Svensk Ungdom och Filip Nyman från Finlands Svenska Scouter lyfte fram hur man som ordförande kan främja engagemang då förbundens ordförande samlades till en nätverksträff. Läs mera »
29.03.2022 kl. 11:32
81026_t.jpg

Väss din digitala kompetens

ARTIKEL. Hur håller man sig uppdaterad inom det digitala och utvecklar sina digitala kunskaper? Här kommer tips på hur man kan tänka kring digital kompetens och hur man utvecklar sina digitala kunskaper.Läs mera »
28.02.2022 kl. 17:43
80635_t.jpg

Stjäl idéer och ta ett mellanår för att vila hjärnan

PROFILEN. Gita Lindholm har de senaste 21 åren varit en central del av personalen på Svenska hörselförbundet. När hon pensioneras kan hon blicka tillbaka på bland annat drygt sjuttio nummer av medlemstidningen Vi hörs och att hon många gånger kunnat hjälpa en medmänniska. Läs mera »
01.02.2022 kl. 10:11
80556_t.jpg

Tillgängliga webbsidor fungerar bättre för alla

ARTIKEL. Är ditt förbunds webbsidor tillgängliga? Brukar ni skriva alt-texter till bilder ni delar på sociala medier? Varför ska innehållet på webben vara tillgängligt? Ta del av tips på hur ditt förbund kan förbättra sin webbtillgänglighet.Läs mera »
24.01.2022 kl. 14:29
80409_t.jpg

Dags att vässa kompetensen och nätverka

NYHET. Nytt år och nya tag! Då ivern slår till och du vill utvecklas i ditt arbete vill Förbundsarenan påminna om det som många av våra medlemsorganisationer ser som en av de mest givande bitarna av vår verksamhet: nätverken.Läs mera »
12.01.2022 kl. 09:55
80391_t.jpg

Våga väcka känslor

ARTIKEL. Flödet på sociala medier bara sväller. Som förbund tävlar vi om vår målgrupps uppmärksamhet i en digital sfär där Yle och Netflix är våra konkurrenter. Hur ska man lyckas sticka ut ur mängden och framgångsrikt nå ut med sitt budskap? Känslor kan vara lösningen. Läs mera »
11.01.2022 kl. 13:42
79968_t.jpg

Padda, podd eller papper?

ARTIKEL. Hur kan och ska tidskrifter idag förhålla sig till olika format för att nå läsarna? Tidskrifternas många nya former var temat för en diskussion på Helsingfors Bokmässa, där Janne Wass på Ny Tid och Hanna Rundell på Folkhälsan möttes i ett samtal med Henrika Zilliacus-Tikkanen.Läs mera »
30.11.2021 kl. 08:47