Padda, podd eller papper?

30.11.2021 kl. 08:47
ARTIKEL. Hur kan och ska tidskrifter idag förhålla sig till olika format för att nå läsarna? Tidskrifternas många nya former var temat för en diskussion på Helsingfors Bokmässa, där Janne Wass på Ny Tid och Hanna Rundell på Folkhälsan möttes i ett samtal med Henrika Zilliacus-Tikkanen.
Text och foto: Mari Pennanen
 

- Man talar ofta om hur ofta en tidskrift utkommer, men en tidskrift kan vara engagerande och aktiv i samhällsdebatten också mellan utgivningarna, inledde Henrika Zilliacus-Tikkanen diskussionen om tidskrifternas olika format på Bokmässan.

Hon är universitetslektor på Soc&Kom och har ett långt perspektiv på tidskrifternas utveckling också från styrgruppen för tidskrift.fi-verksamheten. Henrika lyfte fram att skillnaden mellan tidning och tidskrift ofta definieras genom att de utkommer olika ofta, men att hon också upplever att tidskriften är mer engagerade, mer nischad och mer inriktad på förändring.

- För Ny Tids del är det en skillnad till exempel i förhållande till nyhetsmedier, att Ny Tid har möjlighet att angripa teman ur en bredare vinkel, samtidigt som vi inte måste ta in allt som händer i världen. Det jag gillar mest är möjligheten att tematiskt gå på djupet, säger Janne Wass, chefredaktör på Ny Tid.

- Folkhälsan publicerar mycket material i olika kanaler och i olika format, men tidskriften Folkhälsans styrka är att vi kan gå på djupet och analysera mera. Vi har möjlighet att i tidskriften lyfta fram olika målgrupper och vinklar. Tematiken är ofta samma som finns i vår övriga verksamhet, säger Hanna Rundell.

Material i många format arbetsdrygt

Utgående från funktion diskuterades också olika format. Den traditionella tryckta tidskriften kompletteras idag ofta av material i olika format som sprids via olika kanaler. Ett gemensamt behov för alla tidskrifter är att synas i många kanaler, vilket är en utmaning som sätter stor press på dem som jobbar med tidskrifterna.

- Vi har bland annat testat en poddserie i somras och har inte ännu fattat beslut om en fortsättning. Även om vi producerade en bra podd och gjorde en satsning på marknadsföring, så hade den relativt få lyssnare, speciellt om man jämför med vår tidskrift som når 15 000 hushåll. Poddar ligger i tiden, men konkurrensen är hård då poddutbudet är så stort och framför allt globalt, säger Hanna Rundell.

Janne Wass räknar upp podd, blogg, nätkolumner, videoinnehåll, appar, samarbete och sociala mediers olika möjligheter som exempel på vad Ny Tid testat på.

- Ny Tid har testat på allt för att hitta format som är sådana att läsare sedan hittar till tidskriften, eftersom det är utgångspunkten med den här typen av verksamhet. Men alla andra format görs vid sidan av själva tidskriftsmakandet och varje ny grej är nya arbetsmoment för våra få anställda. Inget av dessa nya format är egentligen sådana att vi får in pengar på dem, säger Janne Wass.

Hanna Rundell håller med om att arbete som läggs på andra format är arbetstid som tas från något annat, samtidigt som det gäller att överväga hur man kan nå ut med innehållet:

- Vi resonerar just nu så att vi inte har hela tidskriftens innehåll på webben utan tidskriften är en medlemsförmån. Många artiklar publiceras på webben får att nå ut bredare. Vi har också haft bloggar, där vi sedan använt innehållet och gjort om till kolumner i tidskriften, berättar Hanna.

Tidskrifternas framtid

Just pappersformatet och att tidskriften landar i postlådan hos prenumeranter eller medlemmar är tidskrifternas stora trumfkort. Men hur länge till?

- Jag tror att papperstidskrifter antagligen inte kommer att försvinna, men funktionen ändrar och att vi kommer att se en mer nischad produkt för nördar och entusiaster, säger Janne Wass och drar en parallell till vinylskivor.

Han ser inga problem i att tidskrifterna blir digitala, men har å andra sidan inte stött på en digital modell av en tidskrift som skulle kunna ersätta en välkuraterad tidskrift i papper.

- Tidskriften som kommer hem blir kvar och försvinner inte i flödet. Ofta läser man också annat än bara det som direkt intresserar då man som läsare bjuds på en helhet, säger Hanna Rundell.

Henrika Zilliacus-Tikkanen lyfter fram att läsare själv måste söka upp en virtuell tidskrift, och också att det är svårt för tidskrifter att skapa en affärsmodell där man kan ta betalt.

- Helt klart är att tidskrifterna inte överlever på marknadens villkor utan det krävs offentlig finansiering. Finlands tidskriftsbidrag är väldigt låga om man jämför till exempel med Sverige och jag önskar att beslutsfattare skulle förstå vilken betydelse kulturtidskrifterna har haft och har för till exempel bildandet av kulturidentiteten och det feministiska samtalet, säger Janne Wass.

Alla är överens om att på kort sikt kommer inte tidskrifterna på papper att försvinna eller bli mindre viktiga eller behövliga. Men båda redaktörerna har också en önskan inför jul:

- Jag önskar att alla de som kommer och säger att Ny Tid är viktig faktiskt också skulle prenumerera, säger Janne Wass.

- Och jag önskar en stor drös med nya medlemmar i våra föreningar som också blir läsare och tar del av det hälsofrämjande budskap vi genom tidningen lyfter fram, säger Hanna Rundell.

84682_t.jpg

Aktuella ord om vår sektor och våra organisationer

ARTIKEL. Vilka ord använder vi om vår organisation och verksamhet? Vilken betydelse har det vilka ord vi använder för att beskriva vår sektor? Vad rekommenderar språkvården att vi använder? Här går vi igenom aktuella benämningar.Läs mera »
11.01.2023 kl. 08:52
84309_t.jpg

Människor vill donera

ARTIKEL. Trenden är tydlig - människor i Finland donerar gärna till organisationer i civilsamhället. Seminariet Fundraisingens möjligheter gav ett smakprov på medelsanskaffningens potential för sektorn. Läs mera »
01.12.2022 kl. 08:45
84300_t.jpg

Företagssponsring - en möjlighet för finlandssvenska förbund

ARTIKEL. Sponsring har stor potential och är en relativt outforskad källa till finansiering för de finlandssvenska förbunden. Under hösten har en sparringgrupp kring temat företagssponsorering funderat på hur förbunden kan arbeta kring detta.Läs mera »
30.11.2022 kl. 13:55
82473_t.jpg

Att vara del av något större

ARTIKEL. Finland är föreningarnas förlovade land. För en del är föreningslivet självklart, för andra inte. Malin Lindholm, förbundssekreterare på Svensk Ungdom och Ilona Salonen, verksamhetsledare på Svenska hörselförbundet berättar om betydelsen av föreningar och vikten av engagemang.Läs mera »
09.06.2022 kl. 10:59
82368_t.jpg

Mät och utveckla digitalt kunnande inom förbunden

ARTIKEL. Hur mäter man digitalt kunnande och utvecklar digitala kunskaper inom förbunden? Ni kan börja genom att använda något av de verktyg som här presenteras.Läs mera »
30.05.2022 kl. 15:12
82367_t.jpg

Evenemang för alla

ARTIKEL. Visst vill vi ordna tillgängliga evenemang där alla känner sig välkomna. Men hur gör man det i praktiken? Vi har samlat konkreta tips och verktyg för hur ditt förbund ordnar tillgängliga evenemang.Läs mera »
30.05.2022 kl. 12:37
82309_t.jpg

Vill du utvecklas i ditt arbete med hjälp av en mentor?

ARTIKEL. Mikaela Hermans fick nya tankesätt och inspiration. Niklas Wahlström fick vägledning i en ny bransch, medan Anna Alenius fick reflektera över sitt eget arbete med hjälp av sin adept. Nu kan du som är anställd inom civilsamhället ansöka om en plats i Mentorix och få en mentor.Läs mera »
24.05.2022 kl. 09:25
81891_t.jpg

Vem är årets ordförande 2022?

NYHET. Känner du en förbundsordförande som framgångsrikt skött sitt uppdrag? Förbundsarenans vandringspris delas ut för andra året till ett förbundsordförande. Nu kan du nominera!Läs mera »
21.04.2022 kl. 11:52
81851_t.jpg

97 procent av förbunden deltog i verksamheten år 2021

NYHET. Förbundsbarometern, flera nätverksträffar och nytt projekt kring digital verksamhet i förbunden. Förbundsarenans medlemmar samlades till vårmöte den 12 april och blickade bakåt på ett händelserikt år. Läs mera »
19.04.2022 kl. 13:36