Våga väcka känslor

11.01.2022 kl. 13:42
ARTIKEL. Flödet på sociala medier bara sväller. Som förbund tävlar vi om vår målgrupps uppmärksamhet i en digital sfär där Yle och Netflix är våra konkurrenter. Hur ska man lyckas sticka ut ur mängden och framgångsrikt nå ut med sitt budskap? Känslor kan vara lösningen.
Text: Julia Hemgård
Bild: Joanna Lindén-Montes
 

Jag deltog hösten 2021 i en copywriting-kurs som ordnades av SFV i samarbete med kommunikationsbyrån Miltton. I kursen deltog anställda från förbund och organisationer inom tredje sektorn. Vi hade alla ett gemensamt mål – att genom effektfull kommunikation skapa synlighet och nå ut med vår verksamhet. Det är lättare sagt än gjort, då de flesta av oss är små organisationer med knappa resurser. Men det är trots allt inte omöjligt och under kursen fick åtminstone jag inspiration för att utveckla Förbundsarenans kommunikation.

Synliggöra betydelsen

Trots att arbetet inom tredje sektorn stundvis är utmanande och ekonomin osäker, är sektorns verksamhet betydelsefull och skapar mervärde. Förbunden säljer inte ytterligare en skönhetsprodukt som utlovar slätare hy, eller en teknikpryl som är lite snabbare än den förra. Vårt syfte, vår så kallade produkt, är att främja demokratin och bygga samhällsengagemang.

Vi behöver inte övertyga vår målgrupp om att vi är den hållbara lösningen eller att vi visst bär ett socialt ansvar, för det är ofta grundstenar i vår verksamhet.

Genom varierande verksamhet jobbar de finlandssvenska förbunden för att skapa en mer demokratisk omvärld där individer har möjlighet att delta och engagera sig på gräsrotsnivå. Med andra ord så behöver vi inte övertyga vår målgrupp om att vi är den hållbara lösningen eller att vi visst bär ett socialt ansvar, för det är ofta grundstenar i vår verksamhet.

Att förbunden bidrar till ett rikare samhälle är det ingen fråga om, ändå är det just denna information som flera organisationer inte alltid lyckas nå ut med.

Under copywrite-kursen konstaterade flera av deltagarna att den egna organisationens kommunikation ofta kretsar kring att marknadsföra evenemang och utbildningar. Vi var ändå överens om att vi borde bli bättre på att synliggöra resultatet av själva verksamheten. Behovet av att synliggöra och lyfta fram betydelsen av sitt förbunds verksamhet framkommer även i Förbundsarenans rapport, Förbundsbarometern 2021. Bland de organisationer som svarade på enkäten menade många att den största utmaningen inte är att utveckla verksamheten, utan snarare att påvisa och synliggöra hur viktig den nuvarande verksamheten verkligen är.

Berörande kommunikation

Så, hur ska vi bli bättre på att lyfta fram det viktiga arbete vi dagligen gör? Och hur ska vi bli bättre på att sticka ut i det svällande some-flödet? Enligt kursledarna på Miltton är känslor och framför allt humor avgörande för att skapa effektfull kommunikation. Visst kan det vara nödvändigt att ibland marknadsföra evenemang med tid och datum, men vill vi verkligen nå fram till mottagaren måste vi våga vara personliga och väcka känslor.

Därför vill jag passa på att utmana mina förbundskollegor att våga ta ut svängarna år 2022. Våga väcka känslor och använd humor i er kommunikation. Vår verksamhet berör, låt även vår kommunikation göra det.

Julia Hemgård jobbar som koordinator på Förbundsarenan. I hennes arbete som koordinator jobbar hon bland annat med förbundets kommunikation. 

Läs också 

  På bordet: Vem är förbundets målgrupp, av Tuuli Solhagen

 

88872_t.jpg

Liten ökning i antalet anställda i förbunden

Antalet anställda i Förbundsarenans medlemsförbund har ökat med nästan sex helårsverken. Det visar statistiken som Förbundsarenan samlat in.Läs mera »
02.02.2024 kl. 13:39
88823_t.jpg

Nadina Vihinen är Förbundsarenans nya verksamhetskoordinator

NYHET. Nätverksträffar, projekt, kommunikation och verksamhetsutveckling. Det kommer Nadina Vihinen att börja jobba med på Förbundsarenan. Hon ser fram emot att lära känna alla 68 medlemsorganisationer närmare.Läs mera »
30.01.2024 kl. 10:26
88562_t.jpg

Nytta, nöje och nåd genom nätverk

BLOGG. Sedan Förbundsarenan började erbjuda många möjligheter till nätverkande har flera saker hänt i Svenskfinland. Fler som jobbar i förbund och centralorganisationer har ett bredare nätverk och effekterna är stora och många.Läs mera »
04.01.2024 kl. 11:31
86533_t.jpg

Vill du bli Förbundsarenans praktikant?

NYHET. Förbundsarenan söker en praktikant för hösten 2023. Vi letar efter en företagsam och nyfiken högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden och tredje sektorn.Läs mera »
29.05.2023 kl. 11:24
85723_t.jpg

Förbundsarenan startar nytt projekt med fokus på de finlandssvenska tidskrifterna

NYHET. Det finns närmare 90 finlandssvenska tidskrifter. Förbundsarenan kartlade ifjol tidskrifternas verksamhetsförutsättningar. Nu startar vi ett projekt som utgår från de åtgärdsförslag som presenterades i Tidskriftsbarometern 2022.Läs mera »
27.03.2023 kl. 13:23
84889_t.jpg

Nu åker de första på kurs till Italien

NYHET. I slutet av februari åker fyra förbundsanställda på kurs till Sicilien för att i fem dagar fördjupa sig i temat teambuilding. Under våren deltar totalt 18 personer i kurser runt om i Europa via Förbundsarenans mobilitetsprojekt.Läs mera »
30.01.2023 kl. 11:18
84615_t.jpg

Nyfikenhet och kollegor som stöd för ny i förbundsvärlden

BLOGG. Från ett jobb med full koll på hur allt fungerar till något helt nytt. Christian Joffs lämnade klasslärarjobbet för att dyka ner i något nytt på Förbundet Hem och Skola. Han rekommenderar två saker för nya i förbundsvärlden: att delta i ett Onboarding-tillfälle och att våga fråga.Läs mera »
04.01.2023 kl. 10:06
82397_t.jpg

Effekter och resultat av ett studiebesök

BLOGG. Nya kontakter, idéer och mycket inspiration i arbetet. Men varför är det så svårt att komma sig iväg? Förbundsarenans verksamhetsledare Mari Pennanen reflekterar kring vad ett studiebesök kan leda till, bara man får det gjort. Läs mera »
02.06.2022 kl. 09:30
82309_t.jpg

Vill du utvecklas i ditt arbete med hjälp av en mentor?

ARTIKEL. Mikaela Hermans fick nya tankesätt och inspiration. Niklas Wahlström fick vägledning i en ny bransch, medan Anna Alenius fick reflektera över sitt eget arbete med hjälp av sin adept. Nu kan du som är anställd inom civilsamhället ansöka om en plats i Mentorix och få en mentor.Läs mera »
24.05.2022 kl. 09:25