Länkar i kedjan

03.05.2022 kl. 10:36
BLOGG. Vi lever alla i bubblor, såväl privat som i arbetslivet. De senaste tjugo åren har dessa bubblor byggts ut med hjälp av olika sociala medier. Vi kan med rätta tala om utvecklingen som före och efter Facebook. Jo, du läste rätt. Även Facebook kommer att förlora sin position förr eller senare. Vad kommer istället? Det undrar Johanni Larjanko koordinator på Bildningsalliansen.

Text: Johanni Larjanko

Vi lever alla i bubblor, såväl privat som i arbetslivet. De senaste tjugo åren har dessa bubblor byggts ut med hjälp av olika sociala medier. Vi kan med rätta tala om utvecklingen som före och efter Facebook. Jo, du läste rätt. Även Facebook kommer att förlora sin position förr eller senare. Vad kommer istället? Det beror på vem du frågar. Det finns många som utmanat Facebook, men ingen som ännu lyckats peta ner jätten från tronen. Och så finns det dem som går sina egna vägar.

En central ingrediens i framgångrika sociala medier är kicken du får. Det är en mix av dopamin, bekräftelse, ego, fåfänga, skvaller och spegel.

LinkedIn har funnits sedan 2003, men alltid i skuggan av sina större syskon. I det här sammanhanget är det värt att nämna att LinkedIn med sina 800 miljoner användare alltså anses vara en liten plattform. Jag registrerade mig där några år efter att jag börjat vara på Facebook, men jag använde inte tjänsten särdeles mycket. Den kändes så tråkig och… ja ful helt enkelt. Där Facebook då kändes fräscht och nytt kändes LinkedIn som en rekryteringstjänst. En central ingrediens i framgångrika sociala medier är kicken du får. Det är en mix av dopamin, bekräftelse, ego, fåfänga, skvaller och spegel.

 

På senare år har jag minskat mitt facebookande rejält, både privat och i jobbet. Istället har jag flyttat över till just LinkedIn. Idag uppskattar jag den sakliga tonen, professionalismen, och avsaknaden av troll och kattvideon.

Idag uppskattar jag den sakliga tonen, professionalismen, och avsaknaden av troll och kattvideon.

Det har varit något av en uppförsbacke att komma igång. Jag försökte först komma underfund med plattformens struktur genom att se på olika Youtube-videon, gå på några onlineföreläsningar och följa med diskussioner på olika forum. Jag lärde mig att LinkedIn är en kanal som fungerar såväl privat som professionellt. För att få ut det mesta av LinkedIn är det ett par saker du behöver göra. Precis som andra plattformar bygger LinkedIn på interaktion. Om du inte följer någon, och ingen följer dig, är plattformen död. Du behöver vara aktiv, och närvarande. Men där slutar också likheterna med de flesta andra sociala medier.

Det du kommunicerar om har uteslutande med ditt jobb, din bransch eller dina intressen att göra. Ditt nätverk består av branschkollegor och jobbrelationer. Detta leder till ett annat slags beteende. Flödet blir relevant, intressant och ibland lite utmanande. Men innan du kommer dit måste du bygga lite. Jag har pynjat med min profil, valt ut mina intressen, fyllt ut min CV och sett över mina rekommendationer. Det är ett bra ställe för var och en att börja på. Efter det har jag fortsatt med att söka efter kollegor inom den bransch där jag är verksam, och skickar kontakt-förfrågningar.

Det jag gör nu handlar om att söka efter gemenskaper på LinkedIn, grupper eller sidor med ett innehåll som kopplar till mitt jobb och mina intressen. Jag kommenterar, gillar och delar de bästa guldklimparna. Jag skriver lite längre uppdateringar om viktiga saker som händer inom den bransch där jag är aktiv. Jag känner mig lite mer ajour med trender, och jag lär mig nya saker.

När någon i ditt nätverk publicerar en statusuppdatering om att de fått ett nytt jobb, gratulera inte hen. Gratulera organisationen som varit kloka nog att anställa personen.

Däremellan försöker jag förstå hur plattformen kan vara till nytta för min organisation. Till sist ett konkret tips som jag tycker illustrerar plattformen ganska bra. När någon i ditt nätverk publicerar en statusuppdatering om att de fått ett nytt jobb, gratulera inte hen. Gratulera organisationen som varit kloka nog att anställa personen.

Johanni Larjanko arbetar som kommunikatör vid Bildningsalliansen.

81026_t.jpg

Väss din digitala kompetens

ARTIKEL. Hur håller man sig uppdaterad inom det digitala och utvecklar sina digitala kunskaper? Här kommer tips på hur man kan tänka kring digital kompetens och hur man utvecklar sina digitala kunskaper.Läs mera »
28.02.2022 kl. 17:43
72967_t.jpg

Webbinarium: kom igång med digitala möten

I nuvarande läge är digitala möten inte bara ett alternativ utan ett måste för de flesta förbunden. I april ordnas därmed webbinarier kring hur hålla möten, dela filer och arbeta tillsammans med andra på distans.Läs mera »
27.03.2020 kl. 13:34
71957_t.jpg

Förbundens roll som kompetenshöjare

ARTIKEL. För många är det en självklarhet att personer som deltar i förbundens verksamhet utvecklar sitt kunnande på olika områden. Idag kan det vara viktigt att få sitt kunnande identifierat och erkänt, eftersom det kan ha betydelse då man studerar vidare eller då man söker arbete.Läs mera »
31.01.2020 kl. 12:12
67499_t.jpg

Ett mångkulturellt Svenskfinland skapas tillsammans

PÅ BORDET. Integration är ett ytterst aktuellt tema hos Bildningsalliansen. Henrika Nordin anser att Svenskfinland borde ha alla förutsättningar att skapa en miljö som är inkluderande med hjälp av fria bildningen och tredje sektorn.Läs mera »
04.02.2019 kl. 09:24
63915_t.jpg

Varför är ni med i Studieförbundet?

I SOFFAN. Vi frågade tre förbundsrepresentanter hur just deras förbund har nytta av att vara med - läs deras tankar om Studieförbundets betydelse. Läs mera »
09.05.2018 kl. 13:25
56321_t.jpg

Bildningsalliansen samlar berättelser om finlandssvenska kvinnor

Den fria bildningen handlar om livslångt lärande – att fortsätta utvecklas, lära sig nya saker och vidga sina horisonter också efter en traditionell examen. Fri bildning tar sig ofta formen av längre eller kortare utbildningar och kurser, studiecirklar, föreläsningar och aktiviteter.Läs mera »
02.02.2017 kl. 10:31