En man som sänder live ett evenemang. Han sitter vid ett bord med datorer och annan teknik framför sig.

Mät och utveckla digitalt kunnande inom förbunden

30.05.2022 kl. 15:12
ARTIKEL. Hur mäter man digitalt kunnande och utvecklar digitala kunskaper inom förbunden? Ni kan börja genom att använda något av de verktyg som här presenteras.
Text: Maj Ilola
Foto: Joanna Lindén-Montes
 

På seminariet Förbundens roll i en digital värld i maj fick vi höra resultat från projektet Digistöd och kampanjen DigiDu som Förbundsarenen drivit 2021-2022. På seminariet presenterades också Digikompassen, som är Finlands färdplan för att nå EU:s gemensamma mål för digitalisering i Europa. Dessutom diskuterades hur förbunden kan mäta och utveckla sina digitala kunskaper. I den här artikeln presenteras några verktyg som kan vara till hjälp när man vill diskutera digitalisering inom förbunden.

Vad är digitalisering?

Digitalisering innebär förnyande och utvecklande av verksamheten med hjälp av teknologin. Digitaliseringen kräver kunskap och börjar från människan som utvecklar verksamheten. Digitaliseringen och det kunnande som den kräver är väldigt centralt i dagens arbetsliv. Digitalisering handlar också om förändring av organisationskulturen, livslångt lärande och långsiktig kunskapsutveckling. Nyckeln till vårt digitala kunnande finns i diskussion.

Hur ser förbundens digitala kunskaper ut?

Järjestödigi-utredning utreder årligen de finländska föreningarnas digikunskaper. Utredningen gjordes av Vitec Avoine Oy, TIEKE ry och Viestintä-Piritta Oy. Den senaste utredningen är från 2020. Cirka 500 svarade på utredningen varav 150 var förbund och centralorganisationer och resten regionala och lokala föreningar.

I utredningen kom bland annat följande siffror fram:

  • 41 procent av förbunden har kunskap i att ordna webbinarier och 69 procent har kunskap i att ordna distansmöten. 76 procent av förbunden har möjliggjort distansdeltagande i evenemang, 89 procent använder sociala medier i marknadsföringen av evenemang och 86 procent tar emot anmälningar till evenemang på nätet.
  • 61 procent av alla föreningar har förbättrat webbtillgängligheten på sin webbplats och 37 procent har uppmärksammat tillgänglighet i sitt innehåll på sociala medier.
  • 70 procent av alla föreningar har ett digitalt medlemsregister och 80 procent har en webbplats.
  • 26 procent av alla föreningar erbjuder digistöd. Av de lokala och regionala föreningarna erbjöd en tredjedel digistöd och av de nationella föreningarna erbjöd en fjärdedel digistöd.
  • 41 procent av förbunden har en kommunikationsstrategi. 74 procent alla föreningar har inte en digitaliseringsstrategi. Bara fem procent av föreningarna har en och 14 procent planerar eller överväger att skriva en.

Vilka digitala kunskaper behöver vi inom vårt förbund?

Enligt Anders Skov från Center for Digital Dannelse är digitalt kunnande en kombination av kunskap, färdigheter och attityder relaterade till användningen av teknik i utförandet av uppgifter, i problemlösning, i kommunikation, i datahantering, i samarbete samt i skapandet och delandet av innehåll på ett effektivt, sakligt, säkert, kritiskt, kreativt, självständigt och etiskt sätt.

Bild: Finansministeriet

Ett bra sätt att utvärdera och utveckla det digitala kunnandet är att föra en diskussion inom förbundet och fråga de följande frågorna:

  • Hur påverkar digitaliseringen vår verksamhet?
  • Arbetar vi med kärnarbete eller ska vi utveckla nya tjänster?
  • Vilka kompetenser och på vilken nivå behöver var och en av oss? Räcker grundläggande färdigheter eller behövs specialkunnande? Nu och i framtiden
  • Vad är vi bra på tillsammans? Var saknar vi kompetens?
  • Hur reagerar vi på saknande kompetens?
  • Vad gör vi just nu? Vad på långt sikt?

(EU:s DigComp-projekt)

Hur mäter och utvecklar vi våra digitala kunskaper?

Det finns en del verktyg för att mäta det digitala kunnandet och för att föra en diskussion inom organisationen för att kunna utreda vilka digitala kunskaper som borde utvecklas.

Digital Competence Wheel är ett danskt kartläggningsverktyg som ger en inblick i vilka digitala kunskaper som finns och hur man kan utveckla dom. Verktyget är gratis och alla inom organisationen kan börja med att svara på frågorna i kartläggningen för att kunna mäta sitt eget digitala kunnande.

MyDigiSkills är ett annat liknande verktyg som mäter digitalt kunnande på alla DigComps 5 delområden. DigComp är ett digitalt kompetensramverk för europeiska medborgare utvecklat av EU.

Efter att alla i personalen utvärderat och mätt sin digitala kunskap kan man ha en diskussion för att utvärdera vilket digitalt kunnande som finns inom organisationen. Som hjälp för detta finns det Digiträningskort, som är ett antal kort med frågor relaterade till digitaliseringen. Digiträningskorten hjälper att inleda en diskussion om digitaliseringens påverkan och digitalt kunnande inom organisationen. Välj de frågor som är viktiga för just din organisation och lägg till egna frågor vid behov. Skriv ner svaren, som kan fungera som botten för t.ex. en digitaliseringsstrategi.

Länkar

 Järjestödigi-utredningen

 Digitalisaation vaatima osaaminen, Finansministeriet

 Digital Competence Wheel

 MyDigiSkills

 Digiträningskorten

Läs mer

Artikel: Väss din digitala kompetens

Artikel: Digital delaktighet

Artikel: Tillgänliga webbsidor fungerar bättre för alla

83959_t.jpg

Förbundsarenans riksdagsvalsprogram

NYHET. Utan aktiva organisationer i civilsamhället stannar Finland. Förbundsarenan har tillsammans med sina medlemsorganisationer tagit fram ett riksdagsvalsprogram som belyser betydelsen av ett levande demokratiskt civilsamhälle.Läs mera »
12.01.2023 kl. 13:38
84682_t.jpg

Aktuella ord om vår sektor och våra organisationer

ARTIKEL. Vilka ord använder vi om vår organisation och verksamhet? Vilken betydelse har det vilka ord vi använder för att beskriva vår sektor? Vad rekommenderar språkvården att vi använder? Här går vi igenom aktuella benämningar.Läs mera »
11.01.2023 kl. 08:52
84660_t.jpg

Förbundsarenan erbjuder möjligheter att nätverka över språkgränserna

NYHET. Förbundsarenan startar ett nytt projekt för att utöka och utveckla samarbetet mellan svensk- och finskspråkiga organisationer. Förbunden kommer att erbjudas olika möjligheter till att skapa kontakter till finska organisationer.Läs mera »
09.01.2023 kl. 14:22
84615_t.jpg

Nyfikenhet och kollegor som stöd för ny i förbundsvärlden

BLOGG. Från ett jobb med full koll på hur allt fungerar till något helt nytt. Christian Joffs lämnade klasslärarjobbet för att dyka ner i något nytt på Förbundet Hem och Skola. Han rekommenderar två saker för nya i förbundsvärlden: att delta i ett Onboarding-tillfälle och att våga fråga.Läs mera »
04.01.2023 kl. 10:06
84483_t.jpg

Trender inom fundraising inför det nya året

BLOGG. Vilka är de stora trenderna när det gäller fundraising för år 2023? Projektledare Robert Nilsson som jobbar med projektet Finansieringskällor för förbunden noterar bland annat epostens renässans och kaxigare kommunikation. Läs mera »
15.12.2022 kl. 13:01
84368_t.jpg

Stöd och inspiration till 64 medlemsförbund

NYHET. Kompetensutveckling, påverkansarbete, delaktighet och kommunikation. Inom dessa tyngdpunkter ska Förbundsarenan enligt den nya strategin stöda och inspirera sina medlemsförbund. Höstmötet valde också styrelsen som under år 2023 leder verksamheten.Läs mera »
07.12.2022 kl. 09:25
84309_t.jpg

Människor vill donera

ARTIKEL. Trenden är tydlig - människor i Finland donerar gärna till organisationer i civilsamhället. Seminariet Fundraisingens möjligheter gav ett smakprov på medelsanskaffningens potential för sektorn. Läs mera »
01.12.2022 kl. 08:45
84300_t.jpg

Företagssponsring - en möjlighet för finlandssvenska förbund

ARTIKEL. Sponsring har stor potential och är en relativt outforskad källa till finansiering för de finlandssvenska förbunden. Under hösten har en sparringgrupp kring temat företagssponsorering funderat på hur förbunden kan arbeta kring detta.Läs mera »
30.11.2022 kl. 13:55
83954_t.jpg

Små steg med stor betydelse

BLOGG. Förbundsarenan har nu för första gången ett riksdagsvalsprogram. Verksamhetsledare Mari Pennanen reflekterar kring gemensamt påverkansarbete och varför det måste göras trots att det är svårt. Läs mera »
04.11.2022 kl. 13:11