För en sjukskötare finns det inga genvägar

PÅ BORDET. WHO utsåg år 2020 till Sjukskötarens och Barnmorskans år - vilken glädje! Sjuksköterskeföreningen i Finland (SFF) planerade att belysa vårdarens viktiga roll i samhället och vårdarens betydelse för den allmänna hälso- och sjukvården. Men plötsligt står vi i rampljuset i ett aldrig tidigare skådat scenario.

Samarbeta inom kursverksamheten

INGÅNGEN. Då många kurser och utbildningar för tillfället är inhiberade eller framskjutna gäller det nu att vara proaktiv. För tro det eller ej, det kommer en tid efter corona och då lönar det sig att ha verksamhetslösningar som inte är allt för ekonomiskt betungande.

Förbundsverksamhet på distans

INGÅNGEN. Evenemang ställs in eller skjuts fram. Möten ordnas på distans. Verksamhet formas om. De finlandssvenska förbunden har liksom resten av världen snabbt fått lov att anpassa sig till en annorlunda vardag. Även i undantagstider är engagemanget avgörande.

Namnbyte – död och pina eller realism och framtidstro?

PÅ BORDET. Handikappförbundet har bytt namn och är nu FMA - Funktionsrätt med ansvar. Verksamhetsledare Ulf Gustafsson reflekterar kring processen bakom namnbytet.

Gör så här för att synas på Wikipedia

ARTIKEL. Projekt Fredrika jobbar för att förbättra tillgången på täckande och korrekt information om det svenska i Finland på Wikipedia. Här är deras råd till förbund och föreningar.

Aktivt eller passivt deltagande i evenemang

INGÅNGEN. En lång seminariedag och vad är det som blir kvar? Tankarna snurrar i huvudet då jag är på väg hem från seminariet Menestyvät järjestöt. Förutom några riktigt konkreta saker jag redan använt mig av i arbetet hoppas jag att den inspirerade känsla det välorganiserade seminariet gav ska leva kvar länge.

Kunskap och information om vvs-lösningar

ARTIKEL. Koldioxidsnålt byggande, avloppsvattenhantering och ventilationssystem. VVS Föreningen i Finland samlar alla som jobbar i vvs-branschen och informerar både medlemmar och allmänheten om den vvs-tekniska utvecklingen i vårt land.

Psykisk hälsa för alla

PÅ BORDET. Den psykiska ohälsan gör sällan något stort väsen av sig. Den finns mitt ibland oss, men syns sällan på utsidan. Psykosociala förbundet lyfter fram detta med en kampanj, som genomförs med stöd av den nya penninginsamlingslagen.
71975_t.jpg

Thomas Rosenberg har stöttat tidskrifterna i tretton år

PROFILEN. Tunga tidskriftslådor och så många finlandssvenskar att han inte velat tala med någon alls på flera dagar efteråt. Tidskriftsmontern för de finlandssvenska tidskrifterna på bokmässan har varit en årlig höjdpunkt för tidskriftskoordinator Thomas Rosenberg.

Georgsgatan 18 (låda 5)
00120 Helsingfors