Samarbete och strukturer för samarbete

INGÅNGEN. Samarbete mellan olika organisationer och samarbete mellan civilsamhället och offentliga sektorn är framgångsfaktorer för Finland. Den 1 oktober på dagen för medborgarinflytande träffades medborgarorganisationer och tjänstemän från statsförvaltningen med syftet att öka förståelsen och dialogen sinsemellan och speciellt lyftes samarbete organisationerna emellan fram.

Nätverk viktigast av allt

PÅ BORDET. Vi som jobbar i föreningar och förbund är ofta bra på att berätta för medlemmar hur viktiga nätverk är. Genom att bli medlem i föreningen får man ett kontaktnät som är guld värt. Men förstår vi även att det är lika viktigt att vi själva har ett omfattande nätverk? Siru Lönnqvist på VVS Föreningen i Finland lyfter fram nätverkens betydelse.

Stormen och vi

PÅ BORDET. Som generalsekreterare förväntas du vara redo för förändring. Men nu känns det som om hela havet stormar, inte minst med tanke på stora förändringar gällande finansieringen, skriver Lena Höglund på Pohjola-Nordens Ungdomsförbund.

Att vara en del av något stort

INGÅNGEN. Som anställd eller förtroendevald i ett finlandssvenskt förbund är du en liten men viktig del av något större. Ibland känns en egen insats livsviktig och avgörande, och ibland känns den banal och meningslös. Då är det viktigt att lyfta blicken och vidga perspektivet – också i denna coronatunga och ovissa tid.

Engagerad diskussion om höjning av medlemsavgift

NYHET. Förbundsarenans vårmöte bjöd på en ivrig och engagerad diskussion om medlemsavgifterna. På vårmötet beslöts också att Förbundsarenan slutar välja personliga ersättare på styrelsemedlemmarna.

Kommunikation – en förutsättning för föreningsarbetet

PÅ BORDET. När kan ett förbund anse sig ha lyckats med kommunikationen med medlemmarna? DIFF – Ingenjörerna i Finland förnyar sitt sätt att kommunicera. Tf. verksamhetsledare Viktor Kock skriver att de går mot trenden då de gjort sin strategi.

De finlandssvenska förbundens röster

INGÅNGEN. Jag stänger mötet på skärmen, andas djupt och börjar fundera. Var jag tillräckligt tydlig, fick jag fram mitt budskap och hur togs det emot? För många inom förbunden är det vardag att delta i olika höranden, då påverkansarbete är en av grundstenarna inom verksamheten.

Folkdansen har flyttat till nätet i coronatider

PÅ BORDET. Att dansa folkdans utan närkontakt är en omöjlighet. Mycket av vårens planerade verksamhet har därför skjutits fram, men även Finlands Svenska Folkdansring har utvecklas verksamhet på nätet, skriver verksamhetsledare Katja-Sailakari.

För en sjukskötare finns det inga genvägar

PÅ BORDET. WHO utsåg år 2020 till Sjukskötarens och Barnmorskans år - vilken glädje! Sjuksköterskeföreningen i Finland (SFF) planerade att belysa vårdarens viktiga roll i samhället och vårdarens betydelse för den allmänna hälso- och sjukvården. Men plötsligt står vi i rampljuset i ett aldrig tidigare skådat scenario.

Georgsgatan 18 (låda 5)
00120 Helsingfors