Text: Julia Hemgård, foto: Joanna Lindén-Montes
Samarbete är något som väldigt ofta lyfts fram inom förbundsvärlden, och med all orsak. Många förbund och föreningar står nämligen ofta inför liknande utmaningar, och har behov av samma stöd och kunskap för att hantera branschens utveckling. Att behoven ofta är de samma betyder också att lösningarna kan vara gemensamma. Då resurserna är små för var och en organisation kan det vara bättre att föra samman sina krafter.
Gemensamma kurser och utbildningar som sträcker sig över organisationsgränserna är inte bara förmånligt men också berikande. Kurssamarbeten ger möjlighet till erfarenhetsbyte och nätverk, samtidigt som man kanske har råd och möjlighet att satsa på en dyrare utbildare, eller ett mer avancerat kursmaterial. Det är dessutom ingen nyhet att coronaviruset och dess följder har och kommer att ha en stor inverkan på samhället, och således även förbundsvärlden. När ekonomin är utmanande är gemensamma kurser och samarbetsmöjligheter framför allt en lösning rent ekonomiskt. Men hur ska man inleda samarbete och med vem?
Samarbeten med andra institutioner som folkhögskolor och studiecentralen är en möjlighet. Västra Nylands folkhögskola (VNF) har denna vår bland annat inlett ett projekt för att synliggöra samarbetsmöjligheter med folkhögskolan. VNF vill lyfta fram möjligheten att förbund eller föreningar kan samarbeta med folkhögskolor, då organisationernas kurser, utbildningar eller seminarier planeras och förverkligas.
I samarbete med en folkhögskola kan organisationer ordna förmånliga kurser i folkhögskolans utrymmen (som inkuderar internat och kök) och samtidigt använda sig av folkhögskolans expertis inom kursplanering. Folkhögskolan i sin tur får genom samarbetspartnern tillgång till värdefull sakkunskap och en relevant målgrupp. Med andra ord, en slutprodukt bägge parter vinner på – relevanta, professionella och förmånliga kurser. Martin Wegelius-institutets långvariga samarbete med VNF är ett gott exempel på ett lyckat samarbete mellan folkhögskola och organisation. Institutet har i många års tid ordnat musikkurser och läger för sin målgrupp tillsammans med VNF.
Med andra ord, ibland stämmer inte uttrycket ju fler kockar, desto sämre soppa. Ett annat bra exempel på detta är evenemanget ’’Digitalisering och idéburet arbete’’, ett seminarium som Förbundsarenan ordnade i samarbete med Kyrkostyrelsen, Bildningsalliansen, Lärkkulla och SFV i slutet av mars. Seminariet var planerat att äga rum i Helsingfors centrumbibliotek Odes utrymmen, men som följd av coronaviruset ordnades seminariet istället på distans. Trots ändringar i sista minuten och en del utmaningar med att omforma upplägget så det lämpade sig för en digital miljö blev resultatet mycket lyckat. Tack vare ett organisationsöverskridande samarbete fanns nämligen olika typers expertis och kunskap till förfogande, vilket åtminstone delvis är orsaken till att slutresultatet blev bra som det blev.
I planeringen av nästa höst och vårs kursverksamhet, lönar det sig alltså att kartlägga era samarbetsmöjligheter och ta kontakt med folkhögskolor och andra läroanstalter. Fundera över vilka organisationer som kan ha nytta av likande utbildningar som ni. För samarbeten är lönsamma, inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv, med även ur ett kvalitetsperspektiv. Kurser och utbildningar blir bättre då resurser och sakkunnigheten finns att få.
Julia Hemgård jobbar som koordinator på Förbundarenan. Hon arbetar även med ett projekt för att öka och utveckla samarbetsmöjligheter inom kortkursverksamheten på VNF.