Text: Sanne Wikström
Trädgårdsnytt utkommer väldigt ofta för att vara en månadstidning. Det innebär tolv nummer per år, tio tidningar då två är dubbelnummer. Det är en deadline i månaden i stort sett.
Men som tidningens innehållsproducent, journalist, korrekturläsare, layoutare, it-stöd, marknadsföringsansvarig och annonsgrafiker känns som om tidningen utkommer betydligt oftare. Det är en kort paus just efter deadline, men strax är det dags att börja planera innehållet i följande nummer. Marknadsföringen borde jobbas med kontinuerligt. Och så finns det en webbsida också…
Fördelarna är att det sällan kommer invändningar när layoutexperimenten drar i väg mot nya sfärer. Tycker jag att det är bra så är det bra. Och blir det inte bra så behöver man inte göra om det.
Trädgårdsnytt, undrar många er nu förvirrat, vad är det? Trädgårdsnytt är den enda svenskspråkiga tidningen för trädgårdsbranschen i Finland. Tidningen ges ut av Svenska Trädgårdsförbundet och som så många andra i Svenskfinland vill vi att alla ska känna sig bekväma hos oss. Vi försöker vara lockande för alla som ens har ett litet intresse för trädgård och för Svenskfinland. Vi riktar oss till koloniträdgårdsentusiasten i Brunakärr, potatisodlaren i Tenala och växthusägaren i Närpes. Men också till pionkännaren i Borgå och plantskoleägaren i Jakobstad.
Tidningen innehåller artiklar om forskning, om företag och om glada amatörer som odlar de mest olika saker. Målet är att innehållet skall vara ungefär hälften forskning och företagsnytt, hälften trädgårdsreportage och artiklar som riktar sig till hobbyodlare.
Trädgårdsnytt balanserar mellan språken, det mesta av forskningsmaterialet kommer på finska och det är en minst sagt spännande utmaning att översätta det till svenska. Ibland översätter vi från något av de nordiska språken om det dyker upp intressanta artiklar.
Trädgårdsnytt har prenumeranter i alla de nordiska länderna. Det är i huvudsak branschorganisationer och personer som jobbar inom trädgårdsbranschen som prenumererar från utlandet. Men den vägen når en del av den senaste forskningen inom branschen ut i Norden. Och en del av forskningen från de nordiska länderna når våra läsare som kanske odlar samma växter här. Trädgårdsbranschen är liten bransch och därför håller Trädgårdsnytt på att bygga upp ett samarbete med systertidningar i Norden. Vi har liknande klimat, står inför likande utmaningar med små marknader och stora avstånd.
Hur ser framtiden ut för en svenskspråkig branschtidskrift i Finland? Statistiken talar sitt dystra språk, odlarna blir färre och färre, liksom de trogna långvariga prenumeranterna. Behovet av information kan skötas via elektroniska nyhetsbrev och webbsidor. Eller kan det? Själv märker jag hur det mer och börjar klia i fingrarna efter en papperstidning efter många digitala år. Kanske det är bäst att prenumerera på papper, medan det ännu är möjligt.
Sanne Wikström är verksamhetsledare för Svenska Trädgårdsförbundet. Att vara ansvarig redaktör för Trädgårdsnytt utgör cirka hälften arbetet.
Läs också
På bordet: Digitala verktyg ger nya möjligheter av Ira Vaskola
På bordet: Namnbyte för att professionalisera verksamheten av Ida Boucht