Hur har Ledarskapsakademin lyckats förverkliga sin vision?

11.01.2022 kl. 00:26
PÅ BORDET. En hög ambitionsnivå gällande kvalitet och att inte kompromissa med någon del av helheten. Nora Ridgewell reflekterar över kärnan i Ledarskaps-akademins verksamhet som i år fyller 10 år.

Text: Nora Ridgewell

Ledarskapsakademin fyller 10 år 2022 och är del av en allmännyttig organisation, Svenska Bildningsförbundet r.f. Under de 10 år som verksamheten funnits så har vi lyckats bygga upp ett fungerande koncept för vår kärnverksamhet – att erbjuda utbildning i ledarskaps- och samhällsfrågor, alumnverksamhet och ett värdefullt nätverk. Vår målgrupp är driftiga unga potentiella ledare i åldern 25–35, svensk- eller tvåspråkiga, engagerade och ambitiösa med ett samhällsintresse och en vilja att utveckla sig själva, sin potential och sin egen bransch. När adepterna har avslutat Ledarskapsakademins program blir de en del av alumnnätverket och verksamheten inom den. Vi erbjuder ett svenskspråkigt nätverk för våra adepter, alumner och ambassadörer inom vilket det finns möjlighet att träffas, lära sig av varandra och att utbyta erfarenheter.

Vår vision om att sammanföra unga förmågor från olika branscher i samhället med ett intresse att utveckla sin kompetens och sin potential och att påverka samhället utifrån sin egen bransch blir allt mer aktuell och nödvändig.

Våra ledarskapsprogram kännetecknas av hög kvalitet på såväl innehåll, talare som arrangemang och vi uppdaterar kontinuerligt programinnehållet med aktuella samhälls- och ledarskapsfrågor. Verksamheten går ut på frivilliga insatser från både ambassadörer och de framstående experter som medverkar som föreläsare i programmen.

Våra program är kostnadsfria för adepterna, vilket gör det möjligt för personer som inte har någon finansiell uppbackning från arbetsgivare eller dylikt att söka till våra program. Detta bidrar till att de som söker till våra program representerar en bred mångfald, där många olika branscher och bakgrunder ryms med. I enlighet med vår vision kan vi följaktligen säkerställa att de adepter som antas till det följande programmet bildar en så heterogen grupp som möjligt, vilket leder till livliga diskussioner och ett givande erfarenhetsutbyte.

Ambassadörerna och gästföreläsarna som medverkar på frivillig basis i våra program gör det för att de understöder vår vision om att sammanföra unga ambitiösa förmågor med olika bakgrund från olika branscher i samhället och för att våra program håller hög kvalitet, samtidigt som de med sin medverkan bidrar till den höga kvaliteten.

Vår styrka ligger i vår ambition att programmen håller hög kvalitet med ett relevant aktuellt innehåll som lockar och förnyas och att vi lever upp till vårt goda rykte.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att utmaningen ligger i att hålla hög kvalitet med en begränsad budget och att inte kompromissa med någon del av helheten.

Som ett led i detta och för att Ledarskapsakademins program även de följande åren skall vara relevanta och innehållsmässigt intressanta och lärorika och uppfylla förväntningarna för framtida adepter och alumner så kommer vi att under vintern 2022 arbeta med att grundligt uppdatera upplägget och innehållet för att ge deltagarna redskap för ett samhällsinriktat ledarskap.

Nora Ridgewell är verksamhetsledare på Ledarskapsakademin, som är en del av Svenska Bildningsförbundet.

Läs mer

 På bordet: Vem är förbundets målgrupp, av Tuuli Solhagen

 På bordet: Lugnet efter deadline, av Sanne Wikström

 

80052_t.jpg

Att träffas och att mötas

INGÅNGEN. För förbunden är det självklart att ordna olika evenemang. Vi kan det och är bra på det. Ändå kan vi fastna i gamla hjulspår och därför mår vi bra av att stanna upp och tänka till. Det gäller att måna om den största resursen: deltagarnas tid.Läs mera »
07.12.2021 kl. 09:22
79968_t.jpg

Padda, podd eller papper?

ARTIKEL. Hur kan och ska tidskrifter idag förhålla sig till olika format för att nå läsarna? Tidskrifternas många nya former var temat för en diskussion på Helsingfors Bokmässa, där Janne Wass på Ny Tid och Hanna Rundell på Folkhälsan möttes i ett samtal med Henrika Zilliacus-Tikkanen.Läs mera »
30.11.2021 kl. 08:47
79885_t.jpg

Vem är förbundets målgrupp?

PÅ BORDET. Ett förbund kan behöva kommunicera till en brokig skara målgrupper bestående av privatpersoner, föreningar och distrikt. Hur undviker man fenomenet trasig telefon och når ut med rätt information till rätt personer? Tuuli Solhagen på Natur och Miljö reflekterar kring målgruppstänk.Läs mera »
23.11.2021 kl. 15:11
79857_t.jpg

Viveca Hagmark fortsätter som ordförande för Förbundarenan

NYHET. Viveca Hagmark från Folkhälsans förbund omvaldes till ordförande för år 2022. Nya i styrelsen är Mikaela Hermans från Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik och Malin Lindholm från Svensk Ungdom. Läs mera »
22.11.2021 kl. 10:05
79655_t.jpg

Digital delaktighet

ARTIKEL. Har du en person i din närkrets som inte ännu är delaktig i det digitala? Eller kanske du känner någon som skulle ha nytta av att lära sig mer om det digitala? Ta del av tips kring hur du och ditt förbund kan stöda digital delaktighet i samhället.Läs mera »
08.11.2021 kl. 16:41
79580_t.jpg

Lugnet efter deadline

PÅ BORDET. Det skulle vara skönt att jobba på en tidning som bara kom ut en gång i månaden, tänkte jag ofta på den tiden jag jobbade på en dagstidning. Efter ett knappt år på Svenska Trädgårdsförbundet och som ansvarig redaktör för Trädgårdsnytt kan jag konstatera att verkligheten inte riktigt är sådan som jag trodde.Läs mera »
02.11.2021 kl. 07:18
79485_t.jpg

Fina möjligheter att påverka statsbidragsutvecklingen

NYHET. Förbundsarenans ordförande Viveca Hagmark är med i arbetsgruppen för utveckling av statsunderstödsförfarandena vid understöd till organisationer. Arbetsgruppen ingår i reformen där statsunderstödverksamheten ska bli mer öppen och enhetlig. Läs mera »
26.10.2021 kl. 15:38
79468_t.jpg

Hur ordnar man hybrid- och distansmöten?

ARTIKEL. Den här artikeln påbörjar en artikelserie som behandlar olika digitala problem och lösningar. Artikelserien är en del av projektet för att stöda digital utveckling inom förbunden. I den här artikeln kan du läsa om hur du konkret ordnar hybrid- och distansmöten. Läs mera »
25.10.2021 kl. 15:57