Text: Tarja Krum
Kommunikation spelar en viktig roll för att människor ska känna sig välkomna i en organisations verksamhet och identifiera sig med den. Genom att medvetet arbeta för en inkluderande kommunikation kan vi också nå en bredare målgrupp.
Genom att tänka från olika perspektiv, ifrågasätta och använda mångfald i kommunikationen påverkar vi synsätt i samhället.
Så hur kommunicerar vi organisationer så vi tilltalar en bred målgrupp där det finns olika typer av bakgrund? Bilder har en väsentlig roll i att skapa inkluderande kommunikation. De bilder vi väljer att använda kommunicerar uppfattningar och föreställningar om människor.
Genom att tänka från olika perspektiv, ifrågasätta och använda mångfald i kommunikationen påverkar vi synsätt i samhället som bidrar till ett mer jämställt samhälle. På så sätt kan vi också undvika förstärkning av fördomar och normer. Här har förbunden en viktig roll i att genom sin kommunikation synliggöra olika typer av människor, samt olika sätt att vara och leva och få fler personer att känna sig delaktiga i verksamheten.
Det gör gott att nu och då se över sitt förbunds kommunikationskanaler. Förekommer det mångfald bland människor på de bilder som används i kommunikationen, till exempel olika kroppsform, hudfärg, kön, sexualitet, ålder och ekonomisk bakgrund? Ibland kanske vi upplever att vår nuvarande kommunikation är inkluderande men i själva verket kan det visa sig vara en intern uppfattning som inte stämmer överens med verkligheten. Att ha en utomstående att se över kommunikationen kan hjälpa till med analysen. Ett sätt att jobba kring detta är att byta tjänster gällande analys av bilder. Du kan be en annan organisationsrepresentant ta en titt på din organisations kommunikationskanal medan du själv tar en titt på den andres.
Ibland kanske vi upplever att vår nuvarande kommunikation är inkluderande men i själva verket kan det visa sig vara en intern uppfattning som inte stämmer överens med verkligheten.
Det goda med mångfald i bildval är att det ger flera möjligheten att identifiera sig med innehållet och därmed känna att information riktar sig till en själv. Bilder kan också fungera som inspiration och ge en känsla av att det där kan också jag återkomma till i framtiden.
Ifall det visar sig att man inom sin organisation har brist på mångfald i kommunikationen lönar det sig att använda till exempel gratis bildbanksbilder. Jag brukar själv använda bildbanken Pixel som har mycket kvalitativa bilder. Stillbilder är också alltid ett bra alternativ.
Den 7 mars kommer vi på Finlands Svenska Idrott tillsammans med Regnbågsalliansen att tala om inkluderande kommunikation på Förbundsarenans nätverksträff. Vi kommer att dela med oss av vad vi gjort för att bidra till en inkluderande kommunikation, fundera på tillgänglighet, konkreta metoder, tips och material. Jag ser fram emot att diskutera temat vidare med andra förbundsanställda.
Tarja Krum är hållbarhetschef på Finlands Svenska Idrott och jobbar aktivt med frågor som berör inkludering och välmående.
Nätverksträffen: inkluderande kommunikation