Fler som funderar på testamentsgåvor till förbunden

09.07.2024 kl. 09:52
NYHET. Den här våren var det nästan 30 000 personer som stött på kampanjen #Framtidsgåvan på sociala medier. Genom samarbete har möjligheten att donera genom testamente nått ut brett i Svenskfinland, då över trettio organisationer samtidigt kommunicerat ut detta.

Text: Mari Pennanen

På en gemensam lunch efter en nätverksträff kläcktes idén om en gemensam kampanj kring testamentgivande. Den som inte frågar efter något får heller inget - om ingen vet om att det är möjligt, till och med önskvärt, att komma ihåg förbund och föreningar i testamenten så är det inte heller någon som gör det.

– Det kom tydligt fram hur svårt förbunden tyckte det var att uttrycka sig. Hur formulerar man behovet av stöd på ett lockande men stilfullt vis? Ett konkret resultat av kampanjen Framtidsgåvan är att 30 medlemsförbund nu har information om testamentgivande klart och tydligt lyft på sina webbsidor, säger projektledare Robert ”Robban” Nilsson på Förbundsarenan.

Han har hållit i trådarna för kampanjen Framtidsgåvan som under våren lyft möjligheten att stöda förbund genom testamentdonationer. Tanken bakom kampanjen var dock bredare.

– Ett mer långsiktigt mål är att kampanjen fått dem som deltar att förstå vikten av att integrera den här typen av kommunikation i sin vardagskommunikation. Det handlar inte bara om en kampanj utan något som organisationer med jämna mellanrum behöver kommunicera kring. På sikt kan det generera också stora inkomster till finlandssvenska förbund, säger Robban.

Stöd i arbetet med formuleringar

Under hösten förbereddes kampanjen genom att förbunden som kom med jobbade kring temat. I januari när Framtidsgåvan startade hade då alla trettio medlemsförbund, och också ett imponerande antal andra organisationer, tydlig information på webben och beredskap att ta emot testamenten klar.

Arbetet i förbunden gjordes bland annat med hjälp av sparringgrupper, nätverksträffar och stödmaterial, och genom att dela erfarenheter. Deltagarna hade också hjälp av kommunikationsbyrån Studio Dim, som ansvarade för att bygga kampanjens landing-page och utarbeta olika typer av mallar och stöddokument.

För kampanjen ställdes det upp tre mål: att då kampanjen avslutades i maj skulle alla organisationer som var med ha gjort minst två lyft kring temat, att kampanjen skulle nå minst 20 000 personer via sociala medier och att kampanjen skulle ha fått synlighet i annan media.

– Nästan 30 000 personer nåddes av kampanjen bara genom Förbundsarenans inlägg på sociala medier, och i tillägg till det nåddes mångfalt fler genom förbundens lyft, säger Robban.

Hufvudstadsbladet skrev en artikel om kampanjen och den togs också upp på ledarplats. Projektledare Robban deltog också i Yle Vegas program Ordet läcker.

– Vi nådde två av tre mål. När det gäller det första så nåddes målet inte. Trettio av våra medlemsförbund deltog i kampanjen och är med på landing-pagen. Alla gjorde inte minst två lyft under kampanjen. Vi har ändå i utvärderingen fått mycket positiv respons på klara mallar och tydliga instruktioner och tips, säger Robban.

En fördel med att jobba tillsammans är att alla som är med också får konkret erfarenhetsutbyte med andra förbund.

Sättet att arbeta tillsammans kring ett tema har i utvärderingen lyfts fram som resurseffektivt och tydligt. Robban har räknat ut att Förbundsarenan satt ner över 160 timmar arbetstid på kampanjen. Den arbetstiden har resulterat i ett paket med konkret stöd för förbunden att jobba kring testamensfrågan och en kampanj som nått brett tack vare att många deltagit och bidragit.

– Dessa 160 timmar har genererat den synlighet och det genomslag som kampanjen hade. Omräknat i pengar har förbunden fått delta i en kampanj som kostade 138 euro per organisation, vilket de fått som en medlemsförmån. Det här är väldigt låga kostnader jämfört med om förbunden själva skulle köpt motsvarande av en kommunikationsbyrå, säger Robban.

Förbunden har använt arbetstid på att sammanställa information till sin webbplats och jobba för att ha beredskap inom organisationen att ta emot eventuella testamenten. Förbunden har också satt ner tid på att lyfta kampanjen och möjligheten att ge en gåva via testamente via sina olika kanaler, bland annat på sociala medier och i tidskrifter.

En fördel med att jobba tillsammans är att alla som är med också får konkret erfarenhetsutbyte med andra förbund. Då många lyfter samma tema, delar och gillar varandras inlägg så är det också möjligt att tränga genom algoritmerna på sociala medier med organiska inlägg.

– Vi tror på och vi hör att detta sätt att tillsammans med andra arbeta för att få synlighet kring ett visst tema är uppskattat, kostnadseffektivt och framtiden, säger Robban, som redan jobbar med nästa kampanj.

Nästa steg

Under hösten kommer grunden att läggas kring en kampanj kring engagemang, som bygger vidare på den delningskultur Förbundsarenan jobbar för att etablera.

De organisationer som inte deltog i kampanjen denna gång kan dra nytta av andra organisationers erfarenheter och det stödmaterial som finns. Arbetet med att lyfta möjligheten att komma ihåg civilsamhället med en gåva i ett testamente fortsätter och alla behövs.

Slutligen Robban – hur många testamenten blev det då under våren?

– Jag har inte fått kännedom om något, men vet att förbund blivit kontaktade. Det är ett långsiktigt arbete och vi har tillsammans lagt grunden för framtida succéer. Det är viktigt att alla förbund kontinuerligt påminner om möjligheten att på detta sätt stöda civilsamhället och kanske då främst den organisation och verksamhet som ligger en nära hjärtat, säger Robban.

90377_t.jpg

Delta i kurser kring självledarskap i Europa

NYHET. Förbundsarenan har beviljats Erasmus+-finansiering och startar ett nytt projekt. Projektet ger anställda inom förbundsfältet möjlighet att delta i fortbildningar i fyra europeiska länder under våren 2025.Läs mera »
05.08.2024 kl. 13:48
90401_t.jpg

Förbundsarenan belönar årets tidskrift

NYHET. Förbundsarenan lanserar priset Årets tidskrift, som är ett pris som kommer att delas ut årligen till en tidskrift som sticker ut. Priset delas ut i samarbete med det svenska IT-företaget Textalk som står bakom den populära e-tidningslösningen Prenly. Läs mera »
19.06.2024 kl. 10:01
90280_t.jpg

Brett samarbete efter nedskärningshot

NYHET. Förra veckan samlades finlandssvenska organisationer till ett stormöte och nu har det gemensamma uppropet överlämnats till svenska riksdagsgruppens ordförande, riksdagsledamot Otto Andersson. Frågan har engagerat många.Läs mera »
04.06.2024 kl. 16:49
90070_t.jpg

Vem är årets ordförande 2024?

NYHET. Känner du en förbundsordförande som framgångsrikt skött sitt uppdrag? Förbundsarenans vandringspris delas i höst ut för fjärde gången till en förbundsordförande. Nu kan du nominera!Läs mera »
30.05.2024 kl. 07:37
90206_t.jpg

Skriv under gemensamt upprop

De planerade nedskärningarna i statsbidragen till civilsamhällets organisationer samlar finlandssvenska organisationer till ett gemensamt upprop. Läs mera »
29.05.2024 kl. 08:13
90139_t.jpg

Styrelseposten landar i förbundsstyrelsernas epostlådor

NYHET. I Förbundsarenans 68 medlemsförbund finns det närmare 600 personer som engagerar sig som ordförande och styrelsemedlem. Förbundsarenan har nu grundat nyhetsbrevet Styrelseposten för att nå dessa med aktuell information som kan stöda i förtroendeuppdraget.Läs mera »
23.05.2024 kl. 09:30
89860_t.jpg

Medlemsförbunden deltar aktivt i Förbundsarenans verksamhet

ARTIKEL. 63 av Förbundsarenans 68 medlemsförbund deltog i verksamheten under verksamhetsåret 2023. Att verksamheten lockar medlemmarna och anses relevant är grunden för allt Förbundsarenan gör, sade verksamhetsledare Mari Pennanen på vårmötet.Läs mera »
26.04.2024 kl. 12:04
89703_t.jpg

Lediga jobb i förbunden

NYHET. Söker ni nästa förbundsstjärna? Förbundsarenan stöder sina medlemsförbund genom att sprida info om lediga jobb inom medlemsförbunden.Läs mera »
22.04.2024 kl. 15:22