Vem älskar ett nyhetsbrev?

03.10.2024 kl. 14:41
ARTIKEL. Nyhetsbrev är en smidig kommunikationskanal för förbund att nå ut till sina medlemmar och andra som är intresserade av organisationens verksamhet. Men hur effektiv är kommunikationen egentligen? Och vad ska man skriva?

Text och bild: Nadina Vihinen

Nyhetsbrev är en fantastisk kanal, enligt vissa undersökningar rent ut sagt den bästa, för att nå ut till både befintliga och potentiella medlemmar, donatorer och samarbetspartners. Men många brottas med frågan: "Vad ska jag skriva?" Det är inte bara innehållet som är viktigt, utan även hur vi strukturerar och anpassar det till olika målgrupper.

Förbundsarenans kommunikatörsnätverk träffades i september för att diskutera nyhetsbrev idag. Förbundsarenans projektledare Robert Nilsson inledde med att fundera kring gemensam kommunikation och Felix Lindvik från Finlands Svenska skolungdomsförbund berättade om hur de använder plattformen MailPoet och jobbar för att nå medlemmarna.  I den här artikeln sammanfattas erfarenheter och lärdomar från nätverksträffen som kan hjälpa i arbetet att skapa nyhetsbrev som lockar till både engagemang och handling.

Verktyg för utskick

Idag finns det en uppsjö av olika verktyg för att skapa och distribuera nyhetsbrev, allt från gratisalternativ till betalda premiumtjänster. För många ideella organisationer är gratisverktyg som Mailchimp ett utmärkt sätt att komma igång.

Om mottagarna är fler än 500 eller om behovet av mer avancerad segmentering och automatisering ökar, kan det vara värt att överväga en betald lösning. Viktigast är att utvärdera verktygets funktioner i relation till organisationens egna behov och mål.

Väck intresse och skapa engagemang

Det centrala i ett nyhetsbrev är såklart innehållet. Vad vill vi att våra läsare ska göra efter att de har läst nyhetsbrevet? Det är viktigt att skapa engagerande och relevant innehåll som uppmuntrar till handling, och att hela tiden hålla i åtanke vem nyhetsbrevet riktar sig till. Det kan vara medlemmar som redan är en del av verksamheten, potentiella nya medlemmar eller utomstående som kan bli framtida donatorer eller samarbetspartners. Du bör göra det enkelt för läsaren att komma vidare med tydliga knappar för Läs mer eller Ta kontakt.

Ett nyhetsbrev kan ha flera olika målgrupper, och det är viktigt att anpassa innehållet enligt detta. Om det handlar om medlemsinformation behöver språket och innehållet vara relevant och direkt riktat till dem. Men om målet är att locka nya deltagare eller att få människor att donera, måste språket formas på ett sätt som väcker intresse och skapar ett engagemang, påvisa vad just deras insats har för mervärde och vad de hjälper till att möjliggöra. Att ha tydliga segment för olika målgrupper gör att innehållet känns mer personligt och riktat.

Netflix är ett lysande exempel på hur personalisering kan användas för att skapa relevanta rekommendationer baserat på tidigare beteenden. Är det framtidens melodi för nyhetsbrev också? Balansen mellan personalisering och integritet är känslig, men rätt hanterad kan anpassat innehåll öka både intresse och engagemang.

Hur ofta vi skickar ut nyhetsbrev är en annan viktig fråga. Ett vanligt misstag är att kalla dem för "Nyhetsbrev september", "Nyhetsbrev oktober" och så vidare. Detta kan lätt bli tråkigt och ge ett opersonligt intryck. Det är bättre att skapa rubriker som väcker nyfikenhet och får läsarna att klicka sig vidare. Tänk på att frekvensen också ska spegla läsarnas intresse och engagemang – för mycket information kan trötta ut, medan nyhetsbrev som kommer för sällan kan leda till att man glöms bort.

Lyft varandra i nyhetsbrevet

Nyhetsbrev är inte bara ett verktyg för att lyfta den egna verksamheten. Det kan också vara en plattform för att ge synlighet åt samarbetspartners eller andra aktörer inom civilsamhället. Genom att lyfta varandra skapar vi en större känsla av samverkan, vilket inte bara bidrar till ett mer dynamiskt innehåll, utan även breddar intresset för nyhetsbrevet. Lägg fokus på att visa mångfalden och rikedomen inom ert nätverk – det ger läsarna en djupare inblick och större anledning att engagera sig.

Att skapa ett framgångsrikt nyhetsbrev handlar om mer än bara att skicka ut information regelbundet. Genom att använda rätt verktyg, skapa engagerande innehåll och anpassa det efter olika målgrupper kan vi förvandla nyhetsbrevet till en kraftfull kommunikationskanal som bygger relationer, väcker intresse och skapar engagemang.

Läs mer om kommunikatörsnätverket.

Beställ Förbundsarenans nyhetsbrev Förbundsposten.

91161_t.jpg

Ansök om att få en mentor som hjälper dig utvecklas i arbetet

ARTIKEL. En ny omgång av Förbundsarenans mentorskapsprogram startar. Nu kan du som är anställd inom civilsamhället få en personlig mentor som stöd.Läs mera »
03.10.2024 kl. 13:45
91159_t.jpg

Delningskultur – mer än bara carpool

INGÅNGEN. Hur kan civilsamhället tänka om när det gäller samarbete, att dela och lyfta varandra? Förbundsarenans verksamhet är i sig ett exempel på att jobba för att bygga en delningskultur. Förbundsarenans verksamhetsledare Mari Pennanen bloggar om tankar efter en nordisk workshop.Läs mera »
03.10.2024 kl. 12:29
91152_t.jpg

Snart kan vi se varje timme av osjälviskt arbete

BLOGG. Alla timmar som läggs på volontärarbete behöver synliggöras. På Organisationskonferensen presenterades ett nytt sätt att göra detta av Ant Simons. Här i bloggen berättar han om sin lösning.Läs mera »
02.10.2024 kl. 12:12
91091_t.jpg

Årets ordförande Johanna Cresswell-Smith vill jobba för att föra fram människornas röst

NYHET. Johanna Cresswell-Smith är ordförande för Psykosociala förbundet. Hennes stora hjärta och enorma engagemang för psykisk hälsa har, även under utmanande tider, hjälpt förbundet att utvecklas i en positiv riktning. Detta ger henne titeln Årets ordförande 2024.Läs mera »
26.09.2024 kl. 06:40
90966_t.jpg

Civilsamhället måste fortsatt ha en stark röst i det nordiska samarbetet

NYHET. De nordiska samarbetsministrarna bör inte enbart bevara dialogen med civilsamhället, utan även stärka och utöka dialogen med oss, skriver medlemmarna i Nordic Civ, det nordiska civilsamhällesnätverket där Förbundsarenan är med.Läs mera »
13.09.2024 kl. 14:13
90884_t.jpg

Testamentdonationer – dags för reform i Finland?

BLOGG. Testamentdonationer är ett sätt att stöda civilsamhället. Med reformer skulle det stödet kunna både underlättas och ökas. Läs mera »
09.09.2024 kl. 13:54
90800_t.jpg

Medlemsavgifter som finansieringskälla

Traditionellt har medlemsavgifter varit en grundpelare i många förbunds ekonomi. Allt färre förbund uppger ändå medlemsavgifter som en inkomstkälla och Robert Nilsson, projektledare för Finansieringskällor för förbunden, har tittat närmare på detta.Läs mera »
30.08.2024 kl. 14:32
90797_t.jpg

Med rätt förutsättningar blir det lätt

BLOGG. Hur är det att sitta i styrelsen för Förbundsarenan? Och hur känns det att vara ny i ett sammanhang? Med snart ett års erfarenhet har Emelie Möllerström funderat kring detta i sin blogg.Läs mera »
30.08.2024 kl. 11:00