Fundraisingtrender 2025 - vilka är de?

03.01.2025 kl. 14:05
BLOGG. Vilka är de stora trenderna inom fundraising 2025, och hur kan vi använda dem för att stärka engagemanget i civilsamhället? Projektledare Robban Nilsson bloggar om trender som kan användas för att skapa engagagemang.

Text: Robert Nilsson
Bild: Joanna Lindén-Montes

Under våren 2025 lanserar Förbundsarenan synlighetskampanjen Engagera! för att lyfta fram civilsamhällets behov av engagemang.

Många organisationer kämpar med att hitta nya engagerade, samtidigt som många ändå ser en stark vilja att bidra. Kampanjen syftar till att bättre förstå engagemang och hitta nya vägar att inspirera fler att delta.

Kan vi lära oss något från ”fundraisingvärlden” och trenderna där då det gäller engagemang? Jag tänker att vi kan det.

Inom fundraising har det länge talats om vikten av att skapa engagerande och personlig kommunikation. Trenden fortsätter att växa 2025. Nyhetsbrev och e-post är fortfarande två av de mest effektiva kanalerna för att nå donatorer – särskilt när dessa är personligt utformade och tydligt kopplade till organisationens vision och mål.

Allt fler donatorer söker aktivt efter organisationer som speglar deras egen värdegrund.

Den här typen av kommunikation kan även tillämpas för att locka nya volontärer eller medlemmar till organisationer. Till exempel kan nyhetsbrev rikta sig till både befintliga och potentiella engagerade, med innehåll som är relevant och inspirerande.

I fundraisingkretsar talas det mycket om att allt fler donatorer aktivt söker efter organisationer som speglar deras egen värdegrund. Så ett sätt för organisationer att tänka då blir ju att ännu tydligare synliggöra organisationens vision och mission.

En undersökning från Institute for Sustainable Philanthropy visar att donatorer som hittar en sådan koppling är mer benägna att ge regelbundet och känner större meningsfullhet i sitt givande. Kan vi använda samma logik för att rekrytera volontärer och medlemmar? Mitt enkla svar är att varför inte?

Innehåll

För att leda potentiella donatorer till organisationer är det viktigt att skapa engagerande och personlig kommunikation. Jag tror att vi kan tänka på samma sätt för att leda potentiella medlemmar och volontärer till oss. En trend för 2025 är alltså fokus på innehåll.

Det handlar givetvis inte bara om att skapa innehåll. Det måste också vara engagerande, personligt och tillgängligt innehåll. Till exempel kan nyhetsbrev användas strategiskt för att nå både befintliga och potentiella medlemmar. Nyhetsbrev med personlig ton och tydligt fokus på organisationens mål är alltså en fundraisingtrend väl värd att fundera kring också för att skaffa nya medlemmar.

Nyhetsbrev och e-post som sätt att kommunicera med medlemmar är knappast en nyhet. Men för år 2025 utmålas just nyhetsbrev och e-post som det bästa sättet att nå människor för att få dem att donera. Kommunikation med en personlig ”touch” och tydlighet kring hur en organisation tillsammans med sina engagerade kan göra en verklig skillnad är i sig en mini-trend.

Om vi sedan också koppar in nästa stora fundraising trend, storytelling, till detta så kan mycket hända.

Storytelling

Storytelling hålls nämligen fortsättningsvis som en trend för 2025. Även här tänker jag alltså att vi kan lära av organisationer som integrerat storytelling med sin fundraising. Berättelser som berör är ett kraftfullt verktyg för att locka donatorer. Så vad om storytelling då används med syftet att locka medlemmar och volontärer?

Organisationer som sysslar med fundraising använder ofta storytelling för att visa hur donationer gör skillnad, vilket väcker känslor av hopp, glädje eller medkänsla. Samma strategi kan kanske användas för att stärka annat engagemang? Varför inte låta volontärer själva berätta om sina erfarenheter? Bloggar, nyhetsbrev och sociala medier kan bli plattformar för dessa berättelser och skapa en personlig koppling till nya engagerade.

Evenemang

Evenemang? Känns inte detta lite 2010? Både och enligt de som tittar på trender.

I höstas satt jag med på ett evenemang i Helsingfors där en organisation berättade hur de gjort för att värva fler medlemmar. De hade börjat med att fråga sina nuvarande medlemmar om medlemskapet. Då fick de reda på att en sak som många önskade var evenemang som var exklusiva för dem. Organisationen skapade då temakvällar. Dessa temakvällar var online-tillfällen där medlemmarna bjöds på föreläsningar kring sådant som hur en viss typ av sjukdom kunde förebyggas, senaste nytt inom vård för en viss typ av sjukdom och så vidare.

Dessa online-evenemang blev mycket populära. Organisationen lyfte in information om detta i sina some-kanaler och nyhetsbrev. Resultaten blev att de fick fler medlemmar och fler regelbundna givare (månadsgivare) på relativt kort tid.

Evenemang, innehåll och storytelling – fundraisingtrender för 2025 som kan fungera även för att locka till annat engagemang än ”bara” donationer.

 

I Finansieringsfunderingar-bloggen skriver projektledare Robert Nilsson om vad arbetet med olika finansieringskällor för förbunden får honom att fundera på.  

94388_t.jpg

Att testamentera till en ideell organisation

BLOGG. Varför talar vi inte mera om testamenten? Är testamenten tabu, enkelt, svårt? Det här är några frågor som Camilla Sederholm funderat på i sin roll att hjälpa Förbundsarenans 68 medlemsförbund att staka ut vägar till nya finansieringsmöjligheter. Läs mera »
11.09.2025 kl. 11:01
94289_t.jpg

Från ensam verksamhetsledare till stark samhällsaktör

ARTIKEL. Efter tio år som verksamhetsledare lämnar Mari Pennanen Förbundsarenan – organisationen hon varit med och byggt upp från grunden till en stark röst för det finlandssvenska civilsamhället. Nu väntar nya utmaningar på Folkhälsan.Läs mera »
01.09.2025 kl. 14:58
94283_t.jpg

Rekrytering: Verksamhetsledare till Förbundsarenan

Vill du leda utvecklingen av civilsamhället på svenska i Finland? Förbundsarenan söker nu en ny verksamhetsledare som med engagemang, mod och struktur kan ta organisationen vidare.Läs mera »
01.09.2025 kl. 07:45
94288_t.jpg

Mod att förändra – vem är årets ordförande 2025?

NYHET. Mod att göra förändring eller möta förändring. Det lyfter juryn som ska utse årets ordförande fram när det nu är dags att nominera kandidater. Skulle din förbundsordförande vara värd vandringspriset? Nu kan du nominera!Läs mera »
29.08.2025 kl. 13:44
94181_t.jpg

Vem styr Förbundsarenan år 2026?

NYHET. På höstmötet är det dags att välja ny ordförande och nya styrelsemedlemmar till Förbundsarenan. Nu ber valberedningsutskottet om nomineringar. Läs mera »
19.08.2025 kl. 08:52
94127_t.jpg

Tala mer ekonomi – våga sälja din ”dammsugare”

BLOGG. Ny höst och nya tag för förbund och organisationer i arbetet kring olika finansieringskällor. Projektledare Camilla Sederholm lyfter fram att pengar finns, men utmaningen är att kanalisera dem till den egna organisationen.Läs mera »
13.08.2025 kl. 07:02
94115_t.jpg

Styrkan byggs genom samarbete

INGÅNGEN. Samarbete och nätverkande är viktigare än någonsin. Förbundsarenan vill vara och är mötesplatsen där idéer korsas, erfarenheter delas och gemensamma lösningar tar form – för ett demokratiskt och hållbart samhälle.Läs mera »
12.08.2025 kl. 10:02
93871_t.jpg

Bredda ditt nätverk över språkgränserna

NYHET. Vill du knyta kontakter över språkgränserna? Är du nyfiken på hur arbetet inom en finsk civilsamhällesorganisation ser ut? Då ska du anmäla dig till Järjestöhopping.Läs mera »
11.08.2025 kl. 12:06
93826_t.jpg

Vad är problemet och vad påverkar vårt beslutsfattande?

BLOGG. När vi förstår hur vi själva reagerar, agerar och fungerar kan vi bättre påverka vår roll i beslutsfattandet. Detta vill Sabina Sjölund lyfta fram efter att ha deltagit i kursen "Problem Solving and Decision Making" via Förbundsarenans Erasmus+-mobilitetsprojekt.Läs mera »
11.08.2025 kl. 07:48