Den stora kursdagen

11.02.2016 kl. 10:53
NYHET. I februari ordnades Den stora kursdagen. Kurs- och utbildningsansvariga samlades för att lära känna varandra och få höra senaste nytt om SFV:s studiecentralsverksamhet.

Sigge Sandström, rektor för SFV:s studiecentral, berättade om hur de arbetar för att stöda finlandssvenska organisationer. Bland annat förmedlar de statliga och egna understöd, samarbetar kring kurser, seminarier, konferenser och projekt och upprätthåller Föreningsresursen.

En god nyhet är att kursbidraget i år höjts till 20 euro per kurstimme. Också gällande studiecirklar presenterades stora nyheter, att en studiecirkel inte längre får bidrag per timme utan högst 100 euro per studiecirkel på 10-20 timmar. Läs mer om nyheterna på SFV:s webbsajt eller ta kontakt med SFV:s lokala verksamhetsombud.

Under Den stora kursdagen diskuterades också olika idéer till samarbete, hur man inom olika förbund sköter sin kursverksamhet och vad kvalitet i kursverksamhet är.

Svenska studieförbundet ger möjligheten till kursarrangörer och utbildningsansvariga att vara med i ett nätverk. Via en Facebook-grupp kan medlemmarna fråga, tipsa och hjälpa varandra. Om du vill med i gruppen, ta kontakt med verksamhetsledare Mari Pennanen. Liknande träffar som Den stora kursdagen kommer också att ordnas regelbundet.