Företagssponsring – hur kan en organisation attrahera sponsorer?

11.09.2023 kl. 09:25
ARTIKEL. Sponsring har stor potential för finlandssvenska förbund. Vi tipsar kring hur förbund kan få till samarbeten med företag.

Text: Robert Nilsson
Foto: Joanna Lindén-Montes

Inom ramen för projektet Finansieringskällor för förbunden ordnades denna höst en sparringgrupp om företagssponsring. Inom sparringgruppen betonades det särskilt att sponsring kan ske på flera nivåer.

Sponsring kan vara aktuellt till exempel för ett förbund som ska ordna evenemang. Ett företag vara med och uppbära en kostnad eller delkostnad för själva evenemanget, till exempel så att företaget står för en del av en lokalkostnad.

Det blir också vanligare att företag ägnar sig åt sponsring som karaktäriseras av att de bidrar med kunskap, till exempel gällande webbdesign och marknadsföring. Även detta är sådant som kan vara intressant då evenemang ordnas. Just den här sistnämnda delen, som handlar om ett utbyte av tjänster och kunskap, kan hjälpa en organisation att hålla kostnader nere.

Fundera kring vad företaget faktiskt får ut av själva samarbetet.

Genom att tänka brett kring olika typer av samarbetsmodeller med företag kan förbund och organisationer optimera sina möjligheter till framgångar då det gäller sponsring. Sponsring är, och har alltid varit, attraktivt för näringslivet.

Hur kan organisationer jobba med företagssponsring?

En viktig del då sparringgruppen planerades var att ge deltagarna möjligheten att prova på och göra egna fiktiva sponsoransökningar. Johan Finnberg från Buster Boats och Joakim Frimodig från CapMan fungerande som externa experter i sparringgruppen och gav deltagarna värdefulla synpunkter kring sponsoransökningar ur ett företags perspektiv.

- Företag kontaktas ofta och av många organisationer och därför är det viktigt att fundera hur ni sticker ur mängden i samband med att ni tar kontakt, säger Johan Finnberg.

- Det är också viktigt att ni noga funderat vad vi som företag faktiskt får ut av själva samarbetet, säger Joakim Frimodig.

Tips för en bra sponsoransökan

Johan och Joakim har ett antal tips kring en bra sponsoransökan:

  • Läs på. Det gäller att vara väl förberedd och påläst om företaget ni närmar er. Vilka varumärken representerar företaget? Var finns företaget geografiskt?
  • Konkreta förslag för företaget att ta ställning till. Se till att det finns konkreta (och gärna flera) förslag för mottagaren att ta ställning till då ni presenterar er idé. Ju tydligare detta är paketerat desto bättre.
  • Börja med ”sales pitchen”. Om ni kontaktar ett företag per e-post så inled gärna med att direkt komma till själva saken. Förklara vad ni söker samarbete till, varför och vilken som är er målgrupp. Det är också ett stort plus om det då finns en koppling mellan er målgrupp och företaget.
  • Undvik att skicka stora filer. Stora bilagor har en tendens att fastna i olika mailfilter. Det ni skickar och bifogar ska vara komprimerat och koncist.
  • Visa vad ni vill. Om ni har tillgång till visuellt material så använd det.

Träffarna gav resultat

Utvärderingen av sparringgruppen visade att deltagarna uansåg att de fått bättre förståelse kring sponsring. I utvärderingen lyftes bland annat fram att sparringgruppen gav en insikt i vilken styrka det fanns i att dela erfarenheter organisationer emellan.

Under träffarna testade deltagarna olika sätt att närma sig potentiella sponsorer. Ddeltagarna fick öva med de externa experterna och de testade att via e-post, visuella presentationer och muntlig framställning försöka få sponsring. Detta sätt att öva visade sig enligt utvärderingen vara mycket uppskattat och konkret respons av experterna gav deltagarna möjlighet att ännu förbättra sig innan de kontaktar företag nästa gång.

 

88901_t.jpg

Medlemsavgifter som inkomstkälla

ARTIKEL. Medlemsavgifter är en viktig inkomstkälla för många organisationer och föreningar i civilsamhället. Här har vi samlat länkar och information om medlemsavgifter.Läs mera »
igår kl. 14:21
88897_t.jpg

Tänk bredare kring evenemang och försäljning

ARTIKEL. Att arrangera evenemang kan vara ett bra sätt för organisationer att inte bara engagera sin publik utan även generera intäkter. Här är några nyttiga tips och resurser för att göra evenemang både minnesvärda och lönsamma.Läs mera »
22.04.2024 kl. 12:29
88824_t.jpg

Vi ärvde en fastighet – tack gärna!

BLOGG. Gemensamma värderingar som syns bland annat i intakta syltburkar från 1990-talet. Camilla Sederholm på Natur och Miljö skriver om en överraskning i form av en testamentdonation, som innebar arbete, funderingar och tacksamhet. Läs mera »
30.01.2024 kl. 10:56
84925_t.jpg

6 tips för att dra in pengar till verksamheten

ARTIKEL. Finns det enkla sätt att få in pengar till förbunds verksamheter? Svaret är troligen nej. Enkelt är det inte, men det kan vara roligt och givande att testa nya sätt att finansiera verksamheten. Ta del av konkreta tips på pengainsamling. Läs mera »
31.01.2023 kl. 15:36
84483_t.jpg

Trender inom fundraising inför det nya året

BLOGG. Vilka är de stora trenderna när det gäller fundraising för år 2023? Projektledare Robert Nilsson som jobbar med projektet Finansieringskällor för förbunden noterar bland annat epostens renässans och kaxigare kommunikation. Läs mera »
15.12.2022 kl. 13:01
84309_t.jpg

Människor vill donera

ARTIKEL. Trenden är tydlig - människor i Finland donerar gärna till organisationer i civilsamhället. Seminariet Fundraisingens möjligheter gav ett smakprov på medelsanskaffningens potential för sektorn. Läs mera »
01.12.2022 kl. 08:45
83971_t.jpg

Fundraisingens möjligheter för förbund

BLOGG. Vilka olika fundraisingsmöjligheter finns det för förbund i civilsamhället? Fundraising är ett begrepp som delar åsikter och Förbundsarenans projektledare för projektet Finansieringskällor för förbunden Robert Nilsson funderar vidare kring detta.Läs mera »
03.11.2022 kl. 10:00
82450_t.jpg

Robert Nilsson leder projekt för att hitta nya finansieringskällor för finlandssvenska förbund

NYHET. Förbundsarenan startar projektet Finansieringskällor för förbunden och Robert Nilsson har valts till projektledare. Projektet ska höja de finlandssvenska förbundens kompetens kring olika finansieringskällor och stödja dem med att bredda sin finansieringsbas. Läs mera »
08.06.2022 kl. 07:30