Seminarium: Vägen framåt

08.04.2024 kl. 13.00 – 16.00

Varmt välkommen med och ta del av en eftermiddag med fokus på inklusion och antirasistiskt arbete.

Kom och lär dig hur finlandssvenska organisationer arbetar med inklusion, se dansföreställningen Sense of Hope: Carl Knif Company och DuvTeatern och bli bekant med antirasistiskt utbildningsmaterial som tagits fram av aktörer som Ad Astra, Interfem (Sverige), Institutet för Välfärd och Hälsa (THL), Diva rf och kollektivet Good Hair Day.

För vem?

• Finlandssvenska organisationer, institutioner och förbund
  • Anställda och personal som jobbar inom administration, förvaltning, i beslutsfattande positioner och som förtroendevalda inom olika organisationer
  • Studerande och andra intresserade av temat

Vad?

En eftermiddag med tips och vägkost för inklusionsarbete riktat till förbund och föreningar. Pilotprojektet Vägen framåt vill gå i dialog med och stöda finlandssvenska institutioner och verksamheter i deras strategiska inklusionsarbete. Via projektet kan finlandssvenska aktörer få stöd i detta arbete under året 2024.

Anmäl dig här senast den 25 mars.

Program:

13.00 Välkomstord  Mari Pennanen, Förbundarenan och Marcus Rantala, Tre Smeder

13.10 Hälsning från utbildningsminister Anna-Maja Henriksson

13.15 Vägen framåt – presentation av arbetsgrupp och projektets mål

13.30 Makthandboken, THL:s material Maryan Abdulkarim och Mona Eid

14.00 Paus

14.30 Sense of Hope: Ett samarbete mellan DUV Teatern och Carl Knif company, föreställning och diskussion

15.05-15.50 Sätt att jobba inkluderande på: finlandssvenska aktörer berättar

15.05  FDUV och Steg för Steg: om inkluderande rekrytering och vikten av självbestämmande
Frank Lundgren, Steg för Steg rf
Jonne Tallberg, Steg för Steg rf
Mailen Murmann, tidigare läger- och fritidskoordinator på FDUV, föreningen Steg för Steg

15.20 Inkluderande miljöer via utbildning och samarbete
Clemence Habiyakare, Soc och Kom
Merveille Habiyakare, NordicSom 2018-2021
Kateryna Harahova, Ad Astra
Maria Sundell, DIVa - Föräldrar för diversitet rf

15.40 Ungdomarna: hur göra det möjligt för fler att vara delaktiga
Johan Sundholm, föreningsaktiv

15.50 Vägen framåt – kom med!

Dagen avslutas 16.00

Seminariets arrangörer

Arbetsgruppen Vägen framåt med stöd av Tre Smeder och Förbundsarenan. Kontaktpersoner: Elina Sagne-Ollikainen, elina.sagne-ollikainen@abo.fi och Mari Pennanen, mari.pennanen@forbundarenan.fi.

Vägen framåt är ett initiativ av följande individer:

Maryan Abdulkarim är medborgaraktivist, kolumnist och författare. Abdulkarim jobbar aktivt med inklusionsfrågor och antirasism i Finland och internationellt.

Mona Eid är projektledare och en av redaktörerna för boken "Third Culture Kids" som getts ut på förlaget Otava på finska (2022) samt boken "Kiharoita kirjoituksia hiuksista" (Kustantamo S&S, 2022). Eid har skapat ett antirasitiskt utbildningsmaterial vid Institutet för Hälsa och Välfärd (THL) där hon har ansvar över en online kurs i antirasistiskt arbete för professionella. Eid expertis är arbete med jämställdhetsfrågor, migrationsfrågor samt hälsoeffekterna på välmående som orsakas av upplevelser av rasism.

Elina Sagne-Ollikainen är doktorand i folkrätt vid Åbo Akademi vid Institutet för mänskliga rättigheter. Hennes doktorsavhandling handlar om att känna igen inflytelserikt arbete för mänskliga rättigheter i Finland. Sagne-Ollikainen ser att inklusionsarbetet i Svenskfinland främjas genom att arbetet görs strategiskt och systematiskt i föreningar och förbund.

Information om tillgänglighet i SFV-huset G18 hittar du via den här länken.

Festsalen G18
Georgsgatan 18