Styrelsedagarna 2023

Styrelsedagarna är en mötesplats för de finlandssvenska förbundens förtroendevalda. Under årets styrelsedagar dyker vi ner i temat delaktighet och demokrati för ett socialt hållbart samhälle.

Förbundsarenan erbjuder förtroendevalda på förbunds- och centralorganisationsnivå möjlighet att träffa andra som också leder ett förbund. Under Styrelsedagarna får du möjligheten att nätverka, ventilera gemensamma utmaningar och konkret fortbildning i ditt ansvarsfulla uppdrag. På Styrelsedagarna får du möjlighet att reflektera över ditt förbunds plats i en större helhet.

Evenemanget ordnas den 6-7 okober i SFV-huset i Helsingfors men du kan kan också delta på distans via Zoom. För dig som deltar på distans är programmet aningen kortare.

Målgrupp

Till Styrelsedagarna 2023 bjuds Förbundsarenans medlemsorganisationers styrelser in. Verksamhetsledare vid Förbundsarenans medlemsorganisationer är också välkomna att delta, men detta förutsätter att även organisationens styrelse deltar.

Praktisk information

Det kostar inget för inbjudna att delta, men organisationerna står själva för eventuella resor och övernattning. För inhiberingar senare än den 15.9 fakturerar vi en no show-avgift på 150 euro. Förtroendevalda i andra centralorganisationer än Förbundsarenans medlemsorganisationer är välkomna att delta om det finns lediga platser. Deltagaravgiften är 150 euro.

Anmäl dig här senast den 8 september.

Välkommen med!

Program

OBS! Notera att programmet på distans är kortare och har ett lite annorlunda upplägg.

Fredag 6.10 , kl. 18-20

Vi inleder Styrelsedagarna med humor och mingel. Komiker Alfred Backa bjuder på underhållning kring styrelsearbetet i förbundsvärlden.

Lördag 7.10, kl. 9-14 (online kl. 9-12)

09.00 Välkommen till dag två!

9.15  Civilsamhällets roll och framtid
Linnéa Henriksson, lektor vid Åbo Akademi, föreläser kring civilsamhällets framtid.

10.00 Priset Årets ordförande delas ut

10.30 Valbart pass
  • Engagera unga
  • Medlemstidningens hållbara utveckling
  • Styrelsens roll kring organisationens påverkansarbete
11.30 Lunch

12.30 Valbart pass
  • Friendraising är framtiden?
  • World café kring centrala begrepp i civilsamhället
  • Hur bidra till en inkluderande organisation?
13.30 Diskussion och reflektion

Bekanta dig med de valbara passen

Styrelsedagarna 2023 ordnas i samarbete med Svenska folkskolans vänner och med understöd av Svenska kulturfonden.