DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.

På bilden: Kenneth Jönsson, verksamhetsledare på DIFF- Ingenjörerna i Finland. Foto: Rebecka Svedberg.

Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan. På vårmötet den 16 april antogs DIFF – Ingenjörerna i Finland som ny medlem, vilket betyder att Studieförbundet nu samlar 65 finlandssvenska förbund och centralorganisationer. Studieförbundets uppgift är att stöda medlemsförbunden i deras strävanden och att fungera som förbundens förbund.

DIFF är ett fackförbund för svenskspråkiga ingenjörer eller ingenjörsstuderande i Finland.

- Vi ser fram emot samverkan med andra förbund och centralorganisationer, säger Kenneth Jönsson, verksamhetsledare på DIFF - Ingenjörerna i Finland.

På vårmötet godkändes Årsberättelsen och bokslutet för år 2018.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällsengagemang

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällets engagemang. Så skriver ordförande Jonna Sahala och verksamhetsledare Mari Pennanen i en insändare i Hufvudstadsbladet 29.4.2019.