Intressebevaknings-utskottet hade möte

05.10.2018 kl. 09:53
NYHET. Studieförbundets styrelse har tillsatt ett öppet intressebevakningsutskott. På sitt första möte diskuterade utskottet bland annat hur de finlandssvenska organisationernas möjlighet att få sin röst hörd kan stärkas genom samarbete.

Styrelsen beslöt i augusti att ett intressebevakningsutskott tillsätts. Utskottet träffas i regel strax före KANE-mötena och fungerar både som ett stöd för verksamhetsledaren och som det ställe där aktuella frågor tas upp och diskuteras. Utskottet besluter om vilka frågor Studieförbundet ska ta tag i och på vilket sätt. Utskottet är öppet, dvs. intresserade har möjlighet att delta. Sammansättningen kan variera beroende på ärenden. Nästa möte är den 16 november.

KANE, delegationen för medborgarsamhällspolitik, är utgångsläget för utskottsarbetet. Svenska studieförbundet har en plats i KANE i och med att verksamhetsledare Mari Pennanen sitter där. I KANE:s verksamhetsplan beskrivs medborgarsamhället och de mål KANE jobbar med under perioden.

På utskottsmötet diskuterades i vilka olika organ och sammanslutningar det redan finns eller skulle behövas svensk representation. Det finns många förbundsrepresentanter som innehar viktiga poster. Vi kunde tillsammans arbeta för att allt fler ser sitt uppdrag som inte enbart representation för den egna organisationen utan för ett bredare fält. Samtidigt kunde olika personers arbete på olika poster synliggöras och flera kunde stödas i sitt uppdrag genom stöd från andra. Gemensamt kan vi få större tyngd i olika ärenden.

Vidare diskuterades landskapsreformen. Ett konkret förslag var att vi borde kartlägga vilka vi känner på landskapsförbunden som kunde ge oss information i god tid när någon grupp ska tillsättas.

Temat på KANE-mötet, som var den 26 september, var EU:s framtidsdiskussioner och Finlands EU-ordförandeperiod. Utskottet diskuterade temat och även KANE:s mål för regeringsprogrammet: Med regeringsprogrammet mot ett autonomt, livskraftigt och jämlikt civilt samhälle.

Nästa möte för intressebevakningsutskottet är 16.11 kl. 13. Intresserade får gärna anmäla sig i god tid, så får man information om vad som finns på KANE:s agenda före mötet.

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

INGÅNGEN. Vad är skillnaden på ett förbund och förening? Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Nedåtgående medlemssiffror är vardag inom många finlandssvenska förbund. Svenska pensionärsförbundet och Svensk Ungdom hör till dem som trotsar trenden och istället höjer sitt medlemsantal. De avslöjar hur de gjort.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällsengagemang

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällets engagemang. Så skriver ordförande Jonna Sahala och verksamhetsledare Mari Pennanen i en insändare i Hufvudstadsbladet 29.4.2019.

”Nätverksträffar tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration”

INGÅNGEN. En viktig del av vår verksamhet är nätverk. Vi erbjuder anställda inom de finlandssvenska förbunden möjlighet till erfarenhetsutbyte och referensstöd genom nätverk. Verksamhetsledare Mari Pennanen funderar på effekterna av nätverkandet.

Spelmän till havs och på torra land

PÅ BORDET. Finlands Svenska Spelmansförbund fyller i år 50 år. Organisationssekreterare Pia-Stina Sarin konstaterar att förbundet resten av året ska försöka hålla sig på torra land. Vi får veta vad som är på bordet hos Spelmansförbundet, och vi får också veta vad som döljer sig i skåpen.

Anmälan till Styrelsedagarna 2019 är nu öppen

Den 5–6 oktober är det dags för Styrelsedagarna på G18 i Helsingfors. Helgen kommer att bjuda på fortbildning, information, inspiration och nya kontakter i ditt förtroendeuppdrag. Ta med din styrelse och kom för att delta i en lärorik helg!

DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.