Erfarenheter av att sitta i Studieförbundets styrelse

01.11.2018 kl. 15:24
I SOFFAN. Nomineringen av kandidater till Studieförbundets styrelse pågår. Men vad innebär det att vara med i Studieförbundets styrelse? Frans Cerderlöf (Skolungdomsförbundet) och Jeanette Harf (FSI) delar med sig av sina erfarenheter av styrelsearbetet.

Text: Zaida Sjölund

Foto: Pia Pettersson (bilden av Frans), Zaida Sjölund (bilden av Jeanette)

Frans Cederlöf, servicekoordinator på Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS, invaldes som suppleant vid Studieförbundets höstmöte år 2015 och är nu som ordinarie och vice ordförande. Frans har ivrigt sökt sig till olika styrelseposter och njutit storligen av att sitta med i Studieförbundets styrelse.

- Möjligheten att sitta med i Studieförbundets styrelse har gett mig en djupare insyn i förbundsfältet, vilket är något jag inte på samma sätt skulle ha fått från mitt eget förbund. Jag har också haft möjlighet att skapa djupare kontaktnät med de andra medlemmarna, säger Frans.

Han upplever styrelsearbetet som en utvidgning av de egna arbetsuppgifterna.

- En fördel är att det inte ordnas långa veckoslutsmöten och att arbetstakten har varit effektiv. Sitter man med i arbetsutskottet kan man räkna med någon timme extra i månaden, plus lite mera epostläsande, säger Frans.

Jeanette Harf, ansvarig för kommunikation, marknadföring och evenemang på Finlands Svenska Idrott, har från och med i år suttit med i Svenska studieförbundets styrelse och har under året skapat sig en positiv bild av styrelsearbetet.

- Jag tycker att styrelsearbetet är ett roligt tillägg i det egna arbetet. Det är även bra att det i styrelsen sitter personer med olika poster. Alla har olika former av kunnande och kompletterar således varandra, säger Jeanette

Hon belyser även en viktig poäng, nämligen en styrelses ansvar.

- Alla styrelser har ett stort ansvar för organisationen. Det är viktigt att komma ihåg detta ansvar och även komma ihåg hur många som faktiskt berörs av verksamheten. Man kan inte alltid bara gå enligt sina egna intressen, säger Jeanette.

Medlemsförbunden kan nominera sina kandidater senast den 13.11. Höstmötet där styrelsen väljs är den 27 november och valberedningsutskottet svarar gärna på frågor.

Nu kan du få en mentor via Mentorix

NYHET. Är du förbundsordförande eller styrelsemedlem i ett förbund eller i en centralorganisation? Vill du utvecklas i ditt styrelseuppdrag? Ansök om en plats i mentorskapsprogrammet Mentorix.

Save the date: Styrelsedagarna 2019

NYHET. Du som är förbundsstyrelsemedlem - Välkommen med på ett veckoslut späckat med information och möjligheter att nätverka. Den 5 – 6 oktober kommer det att ordnas styrelsedagar med temat förändrat engagemang.

Är det du som är vår praktikant våren 2019?

NYHET. Svenska studieförbundet söker en praktikant för våren 2019. Vi letar efter en driftig högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden.

Organisationerna har en framtid

PÅ BORDET. Trots att orosmoln svävar i luften vill jag fortsätta att tro på organisationernas framtid. Det är Ulrika Krooks känsla efter Studieförbundets och SOSTE:s seminarium Organisationernas roll i framtiden på G18 22.11.

En plattform för samverkan

NYHET. Svenska studieförbundets styrelse har stakat ut riktningen för de närmaste åren i en ny strategi. Fokus ligger på tre strategiska mål: starkare tillsammans, slipade förbund och förändrat engagemang.

Glad ända ner i magen efter givande höstmöte

INGÅNGEN. En lång föredragningslista, ordförandes mötesklubba och noggranna procedurer på ett formellt och stadgeenligt höstmöte. Stunden då Svenska studieförbundets höstmöte avslutades var verksamhetsledare Mari Pennanen lättad, men framförallt glad.

Tre nya medlemmar i Studieförbundet

NYHET. På höstmötet fick Studieförbundet tre nya medlemmar: Sjuksköterskeföreningen i Finland, Finlands Svenska Publicistförbund och Norr om Stan. Höstmötet omvalde ordförande Jonna Sahala.

Christel Björkstrand invald i Finlands byars styrelse

NYHET. Vi gratulerar Christel Björkstrand som valts in i styrelsen för Suomen Kylät ry - Finlands byar som representant för Svenska studieförbundet.

Förbundens anställda går gärna till jobbet

NYHET. Anställda inom de finlandssvenska förbunden upplever att det arbete de gör är samhälleligt viktigt och intressant. Vår kartläggning visar att förbundsanställda finner arbetet meningsfullt och engagerande, trots belastningar på grund av tidspress och högre redovisningskrav.