Christel Björkstrand invald i Finlands byars styrelse

28.11.2018 kl. 10:44
NYHET. Vi gratulerar Christel Björkstrand som valts in i styrelsen för Suomen Kylät ry - Finlands byar som representant för Svenska studieförbundet.

Suomen kylät - Finlands byar samlar hela landets lokala utvecklare under ett paralply. Organisationen representerar ungefär 4000 byaföreningar och -utskott, 19 regionala byasammanslutningar, 54 regionala Leader-grupper och en växande andel sammanslutningar på bya- och kommunnivå samt stadsdelsföreningar. Svenska studieförbundet är också medlem i Finlands byar.

Finlands byar påverkar för det lokala och sammanför lokala aktörer till ett nationellt närverk, där man tillsammans drar nytta av kunnande och utvecklar nytt. Målsättningen är livskraftiga byar och boendesammanslutningar, där invånarna har möjlighet att påverka miljön där man lever och bor.

Christel Björkstrand är genersalsekreterare på  Finlands Svenska Idrott. Hon har bred erfarenhet av plitiskt påverkansarbete, bland annat är hon medlem i statens idrottsråd. Hon har erfarenhet av landsbygdsutveckling också från sitt tidigare arbete inom Finlands Svenska Marthaförbund. Vi är säkra på att Suomen kylät - Finlands byar kommer att ha nytta av Christels breda erfarenhet och kompetens.

Vi tackar också Mathias Högbacka som varit styrelsemedlem under många år och arbetat bland annat för svenska frågor inom Finlands byar.

Publicistförbundet värnar om yttrandefrihet

En av Svenska studieförbundets nyaste medlemsorganisationer upplever ett uppsving i verksamheten eftersom syftet är minst lika aktuellt nu som tidigare. Finlands Svenska Publicistförbund värnar om yttrandefriheten och pressfriheten.

Frivilligt engagemang - nyckeln till att ordna evenemang

PÅ BORDET. För att kunna ordna många evenemang behövs ofta frivilligt engagemang. Edny Fors på Svenska Lutherska Evangeliföreningen i Finland berättar hur de gör för att ordna familjelägret, ett av deras största evenemang.

Rebecka Svedberg ny praktikant på Studieförbundet

NYHET. Svenska studieförbundet har fått en ny praktikant. Under våren kommer Rebecka Svedberg att göra praktik hos oss.

Ett mångkulturellt Svenskfinland skapas tillsammans

PÅ BORDET. Integration är ett ytterst aktuellt tema hos Bildningsalliansen. Henrika Nordin anser att Svenskfinland borde ha alla förutsättningar att skapa en miljö som är inkluderande med hjälp av fria bildningen och tredje sektorn.

Nu kan du nominera Årets förbund

NYHET. Vilket förbund gjorde något extra bra eller utmärkte sig förra året? Nominera organisationen till vandringspriset Årets förbund senast den 27 mars.

Gemenskap och bidrag via Sjuksköterskeföreningen

En av Svenska studieförbundets nyaste medlemmar är Sjuksköterskeföreningen i Finland. Där samlas sjukskötare, hälsovårdare, barnmorskor och akutvårdare till studiedagar, träffar och utbildningar.

Praktisk hjälp till föreningar Norr om Stan

Norr om Stan erbjuder tjugo föreningar i norra Helsingfors och Vanda konkret stöd och hjälp med bland annat löneutbetalningar. Föreningen koordinerar och sprider också information som enskilda föreningar skulle ha svårt att nå ut med.

Frans Cederlöf återvald till vice ordförande

NYHET. Frans Cederlöf, servicekoordinator på Finlands Svenska skolungdomsförbund, valdes under styrelsens konstituerande möte till vice ordförande för Svenska studieförbundet.

Finlands svenska 4H – en lärande organisation med blicken framåt

PÅ BORDET. 4H-verksamheten fostrar till företagsamhet och aktivt medborgarskap. Finlands svenska 4H fyller i år 90 år och utbildnings- och utvecklingsansvariga Harriet Sundholm skriver om vad som är på bordet hos dem.