En plattform för samverkan

03.12.2018 kl. 11:22
NYHET. Svenska studieförbundets styrelse har stakat ut riktningen för de närmaste åren i en ny strategi. Fokus ligger på tre strategiska mål: starkare tillsammans, slipade förbund och förändrat engagemang.

Text: Mari Pennanen

- Vi vill att Svenska studieförbundet ska vara en stark, gemensam röst, och då fungerar det inte bara om vi ber att Studieförbundet fixar, utan alla vi medlemsförbund måste också bidra med våra kompetenser. Det är ett arbetssätt som behövs annars också, och en pusselbit som en tid saknats i förbundsvärlden, säger ordförande Jonna Sahala om den nya strategin som presenterades för medlemmarna på höstmötet.

Styrelsen har under året arbetat med att ta fram en ny strategi och processen har varit omfattande. Styrelsen tillsatte i början av året en arbetsgrupp, som arbetat intensivt med att i samråd med styrelsen ta fram en ny strategi.

- Inom arbetsgruppen funderade vi mycket på om vi skulle ta fram en ny strategi eller finslipa strategin. VI kom till att det som behövdes var en kristallisering, att utkristallisera strategin och dess innehåll, berättar styrelsemedlem Kari Huhtala, som också var med i strategiarbetsgruppen.

Han fungerade som länk mellan styrelsen och arbetsgruppen:

- Växelverkan var väldigt givande. Arbetsgruppen kastade upp idéer som styrelsen sedan fick fundera på och diskutera. I arbetsgruppen, som var mindre, gick det bra att diskutera. Det var också fint att se hur processen utvecklades i styrelsen, berättar Kari Huhtala.

- Lärdomar från den här processen är bland annan att strategiarbete tar tid. Man ska boka tillräckligt med tid för det. Vi kommer inte heller att sätta strategin i en pärm, utan styrelsen kommer kontinuerligt att följa med om och se om vi är på rätt kurs, säger Kari Huhtala.

Strategin är sammanfattad på en sida och verksamhetsplanen för år 2019 bygger på strategin.

- Vi har nu tre år bakom oss med verksamhet inom Svenska studieförbundet och strategin visar vart vi är på väg de kommande åren. Vi har arbetat med att tar fram fokusområden som inte utesluter någon i vårt bredda medlemsfält, utan identifierat områden där vi kan hitta gemensamma nämnare och där vi tillsammans kan arbetar för att stärka hela tredje sektorn i Svenskfinland, säger ordförande Jonna Sahala.

Läs strategin här.

Publicistförbundet värnar om yttrandefrihet

En av Svenska studieförbundets nyaste medlemsorganisationer upplever ett uppsving i verksamheten eftersom syftet är minst lika aktuellt nu som tidigare. Finlands Svenska Publicistförbund värnar om yttrandefriheten och pressfriheten.

Frivilligt engagemang - nyckeln till att ordna evenemang

PÅ BORDET. För att kunna ordna många evenemang behövs ofta frivilligt engagemang. Edny Fors på Svenska Lutherska Evangeliföreningen i Finland berättar hur de gör för att ordna familjelägret, ett av deras största evenemang.

Rebecka Svedberg ny praktikant på Studieförbundet

NYHET. Svenska studieförbundet har fått en ny praktikant. Under våren kommer Rebecka Svedberg att göra praktik hos oss.

Ett mångkulturellt Svenskfinland skapas tillsammans

PÅ BORDET. Integration är ett ytterst aktuellt tema hos Bildningsalliansen. Henrika Nordin anser att Svenskfinland borde ha alla förutsättningar att skapa en miljö som är inkluderande med hjälp av fria bildningen och tredje sektorn.

Nu kan du nominera Årets förbund

NYHET. Vilket förbund gjorde något extra bra eller utmärkte sig förra året? Nominera organisationen till vandringspriset Årets förbund senast den 27 mars.

Gemenskap och bidrag via Sjuksköterskeföreningen

En av Svenska studieförbundets nyaste medlemmar är Sjuksköterskeföreningen i Finland. Där samlas sjukskötare, hälsovårdare, barnmorskor och akutvårdare till studiedagar, träffar och utbildningar.

Praktisk hjälp till föreningar Norr om Stan

Norr om Stan erbjuder tjugo föreningar i norra Helsingfors och Vanda konkret stöd och hjälp med bland annat löneutbetalningar. Föreningen koordinerar och sprider också information som enskilda föreningar skulle ha svårt att nå ut med.

Frans Cederlöf återvald till vice ordförande

NYHET. Frans Cederlöf, servicekoordinator på Finlands Svenska skolungdomsförbund, valdes under styrelsens konstituerande möte till vice ordförande för Svenska studieförbundet.

Finlands svenska 4H – en lärande organisation med blicken framåt

PÅ BORDET. 4H-verksamheten fostrar till företagsamhet och aktivt medborgarskap. Finlands svenska 4H fyller i år 90 år och utbildnings- och utvecklingsansvariga Harriet Sundholm skriver om vad som är på bordet hos dem.