Praktisk hjälp till föreningar Norr om Stan

25.01.2019 kl. 09:38
Norr om Stan erbjuder tjugo föreningar i norra Helsingfors och Vanda konkret stöd och hjälp med bland annat löneutbetalningar. Föreningen koordinerar och sprider också information som enskilda föreningar skulle ha svårt att nå ut med.

Text och foto: Mari Pennanen

Norr on Stan, som i höstas blev samverkande medlem i Svenska studieförbundet, är en samarbetsförening för svenska föreningar i norra Helsingfors med omnejd.

- Verksamheten startade som ett projekt som hette Fritidsverksamhet på svenska i norra Helsingfors. Det var Malm Svenska Ungdomsförening som tog initiativ till projektet hösten 2000, berättar verksamhetsledare Katja Salojärvi.

Hon har varit med sedan 2003, då projektet skulle överföras i bestående form. Den bestående formen blev Norr om Stan rf, som under åren samlat ett stort antal föreningar och fortfarande växer då nya föreningar ansluter sig. Utgångspunkten och värdegrunden som man gemensamt utgår från är att det ska finnas svenskspråkig fritidsverksamhet tillgänglig för alla nära hemmet.

- Norr om Stan stöder medlemsföreningarnas verksamhet och synlighet. Vi informerar, bland annat via Bikupan i Hufvudstadsbladet och den egna tidningen Det händer norr om stan, om svenskspråkig fritidsverksamhet och når ut ganska bra, säger Katja.

En annan konkret hjälp till föreningar gäller löneutbetalningar, som Norr om Stan sköter om.

- Föreningen som vill t.ex. ordna en klubb eller betala ett arvode ger oss uppgifter om vem som anställs för vilken tid och hurdan lön man avtalat om, och vi fakturerar dem helt enkelt enligt det och sköter sedan anställning och löneutbetalning. Det här uppskattas och gör att t.ex. Hem och Skola -föreningarna kan anställda klubbledare utan att någon i styrelsen behöver ha kunskaper i löneräkning och att föreningen behöver fungera som arbetsgivare.

Förutom direkta tjänster till medlemsföreningarna ordnar Norr om Stan också egen verksamhet, där eftis, olika kurser och sommarläger är de största verksamhetsformerna. Eftiset är i Solhem i Malm, där Norr om Stan också hyr kansliutrymme av Malm Svenska Ungdomsförening. Norr om Stan är också en knutpunkt för många olika slags ärenden, där det svenska är det centrala.

- Vår struktur påminner om Svenska studieförbundets, då vi också är en takorganisation för väldigt olika medlemsföreningar, och jag tror vi kommer att ha stor nytta av att vara medlemmar i Studieförbundet, säger Katja.

På bilden: Kanslisekreterare/informatör Rita Niemi och verksamhetsledare Katja Salojärvi.

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

INGÅNGEN. Vad är skillnaden på ett förbund och förening? Detta är en fråga Rebecka Svedberg ofta fått av vänner och bekanta under sin praktikperiod på Svenska studieförbundet. Att människor inte vet svaret på detta väcker många tankar hos henne.

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Nedåtgående medlemssiffror är vardag inom många finlandssvenska förbund. Svenska pensionärsförbundet och Svensk Ungdom hör till dem som trotsar trenden och istället höjer sitt medlemsantal. De avslöjar hur de gjort.

DIFF stöder ingenjörerna

DIFF – Ingenjörerna i Finland har de senaste åren gjort flera stora ändringar. Namnet på organisationen har bytt, personalstyrkan har utökats och sätten att arbeta har ändrats. Målet är att mer direkt nå medlemmarna, för att visa på nyttan med medlemskap.

Dags för förbunden att se över sin digitala tillgänglighet

EU:s direktiv om webbtillgänglighet berör även de finlandssvenska förbunden. Syftet är att främja allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor. Förbunden kan genom att se över sina digitala tjänster även här vara föregångare och visa att verksamheten är öppen för alla.

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällsengagemang

Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällets engagemang. Så skriver ordförande Jonna Sahala och verksamhetsledare Mari Pennanen i en insändare i Hufvudstadsbladet 29.4.2019.

”Nätverksträffar tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration”

INGÅNGEN. En viktig del av vår verksamhet är nätverk. Vi erbjuder anställda inom de finlandssvenska förbunden möjlighet till erfarenhetsutbyte och referensstöd genom nätverk. Verksamhetsledare Mari Pennanen funderar på effekterna av nätverkandet.

Spelmän till havs och på torra land

PÅ BORDET. Finlands Svenska Spelmansförbund fyller i år 50 år. Organisationssekreterare Pia-Stina Sarin konstaterar att förbundet resten av året ska försöka hålla sig på torra land. Vi får veta vad som är på bordet hos Spelmansförbundet, och vi får också veta vad som döljer sig i skåpen.

Anmälan till Styrelsedagarna 2019 är nu öppen

Den 5–6 oktober är det dags för Styrelsedagarna på G18 i Helsingfors. Helgen kommer att bjuda på fortbildning, information, inspiration och nya kontakter i ditt förtroendeuppdrag. Ta med din styrelse och kom för att delta i en lärorik helg!

DIFF - Ingenjörerna i Finland ny medlem i Studieförbundet

Svenska studieförbundet har antagit DIFF - Ingenjörerna i Finland som ny medlem i samband med vårmötet. Det betyder att Studieförbundet nu samlar 65 förbund och centralorganisationer.