Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällsengagemang

03.05.2019 kl. 15:00
Svenskfinlands framtid hänger på civilsamhällets engagemang. Så skriver ordförande Jonna Sahala och verksamhetsledare Mari Pennanen i en insändare i Hufvudstadsbladet 29.4.2019.

Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan. Vi samlar de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna. Våra 65 medlemmar har tillsammans över 400 000 personmedlemmar och dessutom 1200 föreningar, kommuner, församlingar med mera. Utvecklingen av vår verksamhet de senaste åren visar på samma saker som Susanna Landor pekar på i HBL (24.4), att det finns djupa veck i mångas pannor över den ena larmrapporten efter den andra. Inom förbunden ser vi ändå fortsatt starkt engagemang i gemensamma frågor och en tro på ett starkt Svenskfinland även i framtiden.

De finlandssvenska förbunden karakteriseras av genomtänkt verksamhet som utgår från ett ideellt syfte, där det svenska ofta är centralt. Då man kombinerar verksamheten och effekten av dessa 65 organisationer så inser man snabbt att det är här styrkan finns i det vi kallar Svenskfinland. Civilsamhället vill vara och är en stark och modig vägvisare.

Det pågår just nu diskussioner på bred front. Vi ser redan nu att visionen bör innehålla svar på frågor kring hur strukturerna bör utvecklas, så att strukturerna stöder verksamheten och fångar det engagemang för det svenska som fortsättningsvis finns och kan stärkas.

Inom förbunden finns engagemang och kompetens. Vi är redo att tillsammans med våra medlemmar och andra centrala aktörer anta utmaningen som Landor framförde. En vision för Svenskfinland 2030 ska smidas med målet att bättre och modigare ta i de frågor vi står inför – tillsammans kan vi se till att det även i framtiden är tryggt och bra att leva på svenska i Finland.

Jonna Sahala ordförande, Svenska studieförbundet Mari Pennanen verksamhetsledare, Svenska studieförbundet

Länk till insändaren i Hufvudstadsbladet

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 11 februari 2020. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.

Bli en dörröppnare på 60 minuter över en kopp kaffe

Är du intresserad av att få träffa någon från din egen bransch med utländsk bakgrund? Med hjälp av "Dörren" kan personer, som är etablerade i Finland och utlandsfödda, mötas och utbyta kunskaper och erfarenheter med varandra.

Förbundens förtroendevalda i fokus

INGÅNGEN. De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna leds av styrelser, som består av förtroendevalda. Enligt en grov uppskattning är det drygt 500 personer som ägnar sig åt strategiskt ledarskap och därmed utvecklar civilsamhället.

Alltid aktuellt med arbetsvälmående

ARTIKEL. Välmående på arbetsplatsen är ständigt ett aktuellt tema och bör på ett eller annat sätt kontinuerligt synas i arbetsbilden. Men vilka är faktorerna som påverkar välmåendet på arbetsplatsen inom förbundsvärlden?

Helhetsbild av civilsamhället på Styrelsedagarna 2019

”Om vi vill göra mera konkret tillsammans måste vi känna till och lära känna varandra och varandras verksamheter och strukturer bättre”. Styrelsedagarna 2019 lockade drygt 60 ordföranden och styrelsemedlemmar från finlandssvenska förbund till ett veckoslut med stora frågor och nya kontakter.

Den spännande jakten på nya medlemmar

PÅ BORDET. Varför måste en förening alltid ha ett växande medlemsantal? Den frågan ställer många föreningsaktiva när Patrick Ragnäs besöker deras förening i egenskap av ombudsman på Svenska pensionärsförbundet.

Nominera till Studieförbundets styrelse

NYHET. Höstmötet närmar sig och med det val av personer till Svenska studieförbundets styrelse. Vem vill ni i ert förbund se i styrelsen? Nu kan ni nominera.

Styrelsearbete - mer än bara mötesprotokoll

ARTIKEL. Vad innebär det egentligen att sitta med i Studieförbundets styrelse, annat än möten och mötesprotokoll? Styrelsemedlemmarna Harriet Sundholm och Kari Huhtala delar med sig av sina erfarenheter och varför de valt att sitta med i styrelsen.

Medlemsförmån på Svenska Studieförbundet

NYHET. Utnyttja den fina möjlighet SFV har gett åt Svenska studieförbundets medlemmar: att få använda festsalen i SFV-huset G18 kostnadsfritt. Bokningar kan nu smidigt utföras via nätet.