Elsa Rinne praktikant på Studieförbundet

13.09.2019 kl. 09:44
NYHET. Den här hösten är Elsa Rinne praktikant på Svenska studieförbundet. Elsa kommer under hösten att arbeta bland annat med kommunikation, evenemang, administration och ordna upp Studieförbundets fotoarkiv.

Elsa studerar socialpsykologi vid Helsingfors universitet och har erfarenhet av föreningsliv bland annat från ämnesföreningar och nationer vid universitetet.

- Jag vill lära mig mer om tredje sektorn och se vilka möjligheter det finns att sedan som färdig magister hitta jobb inom sektorn. Jag sökte praktikplatsen också för att jag sysslat med saker där man ser ett direkt resultat, men jag är intresserad av att se hur man inom tredje sektorn arbetar mer långsiktigt mot ideella syften, säger Elsa.

Svenska studieförbundet är den gemensamma plattformen för de finlandssvenska förbunden att agera tillsammans. Under praktiken hoppas Elsa få en inblick i hur förbundsvärlden fungerar och få en överblick över de 64 medlemsförbunden.

Elsa är också utbildad sexualrådgivare och är intresserad av frågor kring sexualitet och människan som social varelse.

Medlemsförmån på Svenska Studieförbundet

NYHET. Utnyttja den fina möjlighet SFV har gett åt Svenska Studieförbundets medlemmar; nämligen att få boka festsalen kostnadsfritt. Bokningar kan nu smidigt utföras via nätet.

Kursplanering – från idé till verklighet

ARTIKEL. Kurser och utbildningar är en väsentlig del av många förbunds verksamhet. Trots att kursinnehållet varierar stort är det mycket gällande kursadministrationen som är väldigt lika och fungerade rutiner krävs för aktuella och intressanta kurser.

Nominera till Studieförbundets styrelse

NYHET. Höstmötet närmar sig och med det val av personer till Svenska studieförbundets styrelse. Vem vill ni i ert förbund se i styrelsen? Nu kan ni nominera.

Julia Hemgård koordinator på Studieförbundet

NYHET. Julia Hemgård har inlett sitt arbete som koordinator på Svenska studieförbundet. Hon kommer bland annat att vara med och utveckla verksamheten till stöd för förbunden och arbeta med Studieförbundets kommunikation.

Styrelsen föreslår namnbyte

NYHET. Styrelsen för Svenska studieförbundet föreslår att organisationen byter namn. Namnet Svenska studieförbundet motsvarar inte längre dagens verksamhet. Nu hör styrelsen gärna åsikter om namnförslaget.

Logotävling för Svenska studieförbundets nya namn

NYHET. Svenska studieförbundet planerar nu att byta namn till ett namn som bättre motsvarar dagens verksamhet. Nu söker vi en logo och en grafisk profil för det nya namnet.

Studieförbundet är de finlandssvenska förbunden

INGÅNGEN. Svenska studieförbundet är en plattform för samverkan och beskrivs ofta som de finlandssvenska förbundens eget förbund. Nyttan och effekten av verksamheten syns i Svenskfinland bland annat genom stärkt yrkesidentitet, skriver verksamhetsledare Mari Pennanen.

Svenska studieförbundet söker en koordinator på deltid

NYHET. Vill du vara med och stöda de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna? Svenska studieförbundet söker en koordinator som kan vara med och utveckla och genomföra verksamheten.