Bli en dörröppnare på 60 minuter över en kopp kaffe

14.10.2019 kl. 13:46

Dörren är ett EU-finansierat projekt i Luckan där bland annat Svenska studieförbundet medverkar i styrgruppen. Förbundsaktiva, både anställda och frivilliga, har i allmänhet goda nätverk och intresse att pröva på nya saker och därför bidrar vi gärna till att göra dörröppnarmötena kända i förbundsvärlden. Dörren är en fin chans att få vara med då Dörren etablerar sig som en seriös kanal för utlandsfödda att hitta sin plats i samhället.

Är du intresserad av att få träffa någon från din egen bransch med utländsk bakgrund? Med hjälp av "Dörren" kan personer, som är etablerade i Finland och utlandsfödda, mötas och utbyta kunskaper och erfarenheter med varandra. Dörren är ett resultat av ett samarbete mellan Föreningen Luckan rf. och Axfoundation i Sverige som där utvecklat konceptet Yrkesdörren (www.yrkesdorren.se).

Före Studieförbundets höstmöte onsdagen den 27 november kommer Dörren-möten att ordnas på G18.

Registrering

Registreringstiden för detta tillfälle är 7-11 november. Registrera dig här!

OBS! Skicka även ett separat bekräftelsemejl om att du registrerat dig till dorren@luckan.fi

Efter registrering matchas dörröppnare och deltagare och de som fått en matchning får per e-post en personlig bekräftelse och material inför träffen– som alltså sker den 27 november kl. 13-14. Ifall man inte nu blivit matchad sker mötet vid ett senare skilt tillfälle

Dörren hjälper utlandsfödda att utvidga sitt professionella nätverk och etablerade finländare att ta vara på den kompetens som personer med utländsk bakgrund har. Kontakter, insikter och kännedom om en bransch är viktigt för att hitta sin plats på arbetsmarknaden i Finland. Det som förväntas av dig vid tillfället är att dela med dig två kontakter för att personen du träffar ska komma vidare i sitt sökande.

Sprid informationen om möjligheten att bli en dörröppnare i ditt förbund och skriv in i kalendern att du ska registerar dig under tiden 7-11 november. Välkommen med och bli en dörröppnare!

Kommunikation är nyckeln till samarbeten

PÅ BORDET. Kommunikation är nyckeln till alla samarbeten. Svenska hörselförbundet funderar på framtidens kommunikation då antalet personer med hörselnedsättning ökar samtidigt som mer kommunikation sker över nätet, skriver Nora Strömman.

”Nätverken är Studieförbundets starkaste redskap”

PROFILEN. Svenska studieförbundets avgående vice ordförande Frans Cederlöf har varit med i styrelsen nästan en femtedel av sitt liv. Han har lärt sig samarbete, intressebevakning och vikten av gemensamma lösningar.

Händelserikt höstmöte på kommande

NYHET. Svenska studieförbundets medlemsorganisationer samlas till höstmöte den 27 november. Det kanske är sista gången detta sker – om mötet så väljer är det Förbundsarenans medlemmar som samlas till nästa vårmöte.

Är du en tillitsgenerator?

INGÅNGEN. Vaknade du i morse och tänkte hurra – idag är du en som bygger tillit i samhället? Inte jag heller, men frågan som ställdes av forskare Ola Segnestam Larsson på Styrelsedagarna 2019 borde alla i förbundsvärlden tänka på ibland.

Tillsammans till Menestyvät järjestöt

Evenemanget Menestyvät järjestöt ordnas i Helsingfors den 11 februari 2020. Studieförbundet koordinerar biljettinköp för våra medlemsorganisationer, eftersom biljetterna blir billigare om man köper många på en gång.

Förbundens förtroendevalda i fokus

INGÅNGEN. De finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna leds av styrelser, som består av förtroendevalda. Enligt en grov uppskattning är det drygt 500 personer som ägnar sig åt strategiskt ledarskap och därmed utvecklar civilsamhället.

Alltid aktuellt med arbetsvälmående

ARTIKEL. Välmående på arbetsplatsen är ständigt ett aktuellt tema och bör på ett eller annat sätt kontinuerligt synas i arbetsbilden. Men vilka är faktorerna som påverkar välmåendet på arbetsplatsen inom förbundsvärlden?

Helhetsbild av civilsamhället på Styrelsedagarna 2019

”Om vi vill göra mera konkret tillsammans måste vi känna till och lära känna varandra och varandras verksamheter och strukturer bättre”. Styrelsedagarna 2019 lockade drygt 60 ordföranden och styrelsemedlemmar från finlandssvenska förbund till ett veckoslut med stora frågor och nya kontakter.