Lugnet efter deadline

02.11.2021 kl. 07:18
PÅ BORDET. Det skulle vara skönt att jobba på en tidning som bara kom ut en gång i månaden, tänkte jag ofta på den tiden jag jobbade på en dagstidning. Efter ett knappt år på Svenska Trädgårdsförbundet och som ansvarig redaktör för Trädgårdsnytt kan jag konstatera att verkligheten inte riktigt är sådan som jag trodde.

Text: Sanne Wikström

Trädgårdsnytt utkommer väldigt ofta för att vara en månadstidning. Det innebär tolv nummer per år, tio tidningar då två är dubbelnummer. Det är en deadline i månaden i stort sett.

Men som tidningens innehållsproducent, journalist, korrekturläsare, layoutare, it-stöd, marknadsföringsansvarig och annonsgrafiker känns som om tidningen utkommer betydligt oftare. Det är en kort paus just efter deadline, men strax är det dags att börja planera innehållet i följande nummer. Marknadsföringen borde jobbas med kontinuerligt. Och så finns det en webbsida också…

Fördelarna är att det sällan kommer invändningar när layoutexperimenten drar i väg mot nya sfärer. Tycker jag att det är bra så är det bra. Och blir det inte bra så behöver man inte göra om det.

Trädgårdsnytt, undrar många er nu förvirrat, vad är det? Trädgårdsnytt är den enda svenskspråkiga tidningen för trädgårdsbranschen i Finland. Tidningen ges ut av Svenska Trädgårdsförbundet och som så många andra i Svenskfinland vill vi att alla ska känna sig bekväma hos oss. Vi försöker vara lockande för alla som ens har ett litet intresse för trädgård och för Svenskfinland. Vi riktar oss till koloniträdgårdsentusiasten i Brunakärr, potatisodlaren i Tenala och växthusägaren i Närpes. Men också till pionkännaren i Borgå och plantskoleägaren i Jakobstad.

Tidningen innehåller artiklar om forskning, om företag och om glada amatörer som odlar de mest olika saker. Målet är att innehållet skall vara ungefär hälften forskning och företagsnytt, hälften trädgårdsreportage och artiklar som riktar sig till hobbyodlare.

Trädgårdsnytt balanserar mellan språken, det mesta av forskningsmaterialet kommer på finska och det är en minst sagt spännande utmaning att översätta det till svenska. Ibland översätter vi från något av de nordiska språken om det dyker upp intressanta artiklar.

Trädgårdsnytt har prenumeranter i alla de nordiska länderna. Det är i huvudsak branschorganisationer och personer som jobbar inom trädgårdsbranschen som prenumererar från utlandet. Men den vägen når en del av den senaste forskningen inom branschen ut i Norden. Och en del av forskningen från de nordiska länderna når våra läsare som kanske odlar samma växter här. Trädgårdsbranschen är liten bransch och därför håller Trädgårdsnytt på att bygga upp ett samarbete med systertidningar i Norden. Vi har liknande klimat, står inför likande utmaningar med små marknader och stora avstånd.

Hur ser framtiden ut för en svenskspråkig branschtidskrift i Finland? Statistiken talar sitt dystra språk, odlarna blir färre och färre, liksom de trogna långvariga prenumeranterna. Behovet av information kan skötas via elektroniska nyhetsbrev och webbsidor. Eller kan det? Själv märker jag hur det mer och börjar klia i fingrarna efter en papperstidning efter många digitala år. Kanske det är bäst att prenumerera på papper, medan det ännu är möjligt.

Sanne Wikström är verksamhetsledare för Svenska Trädgårdsförbundet. Att vara ansvarig redaktör för Trädgårdsnytt utgör cirka hälften arbetet.

Läs också

På bordet: Digitala verktyg ger nya möjligheter av Ira Vaskola

 På bordet: Namnbyte för att professionalisera verksamheten av Ida Boucht

81405_t.jpg

Inom FSL-akademin utbildas nästa generation

BLOGG. Från en tanke i bakhuvudet om att engagera sig fackligt till att bli den som är med och startar upp FSL-akademin igen. Ombudsman Jens Mattfolk på Finlands Svenska Lärarförbund FSL skriver om hur FSL jobbar kring att skapa gemenskap och få fler att komma med i verksamheten.Läs mera »
05.04.2022 kl. 10:25
81068_t.jpg

Gör det ni är bäst på

BLOGG. Ett levande och autonomt civilsamhälle – det går inte att betona betydelsen av det tillräckligt. Varenda förening och förbund är viktiga. Nu behövs verkligen gemenskap och möjligheter att träffas, prata och vara tillsammans. Ge era medlemmar, aktiva och målgrupper den möjligheten.Läs mera »
03.03.2022 kl. 07:44
81040_t.jpg

Från kriminologi till FiSSc - hur jag hamnade i förbundsvärlden

BLOGG. Att börja jobba i ett förbund kan vara omtumlande. Emma Sundstén har under sin första månad insett att det finns långt fler grupper, dokument och arbetsområden inom organisationen än hon kunde ana. Hon har ändå hittat den röda tråden i arbetet i ramar satta på nationell nivå och trivs bra.Läs mera »
01.03.2022 kl. 14:36
81034_t.jpg

Rörelse en viktig del av en trygg vardag

BLOGG. Våren knackar försiktigt på dörren och inom idrottsrörelsen blickar man framåt, skriver Elin Blomqvist och uppmanar alla att hjälpa både barn och vuxna att hitta tillbaka till sin hobby.Läs mera »
01.03.2022 kl. 12:42
80634_t.jpg

En pigg 100-åring, ständigt i rörelse

BLOGG. Tålamod, ödmjukhet och djupandning. Det har krävts av Karin Lassenius som till stor del på distans började på ett nytt jobb på Samfundet Folkhälsan. Nu är det implementering av den nya strategin som driver arbetet framåt.Läs mera »
01.02.2022 kl. 10:01
80389_t.jpg

Hur har Ledarskapsakademin lyckats förverkliga sin vision?

PÅ BORDET. En hög ambitionsnivå gällande kvalitet och att inte kompromissa med någon del av helheten. Nora Ridgewell reflekterar över kärnan i Ledarskaps-akademins verksamhet som i år fyller 10 år.Läs mera »
11.01.2022 kl. 00:26
80052_t.jpg

Att träffas och att mötas

INGÅNGEN. För förbunden är det självklart att ordna olika evenemang. Vi kan det och är bra på det. Ändå kan vi fastna i gamla hjulspår och därför mår vi bra av att stanna upp och tänka till. Det gäller att måna om den största resursen: deltagarnas tid.Läs mera »
07.12.2021 kl. 09:22
79885_t.jpg

Vem är förbundets målgrupp?

PÅ BORDET. Ett förbund kan behöva kommunicera till en brokig skara målgrupper bestående av privatpersoner, föreningar och distrikt. Hur undviker man fenomenet trasig telefon och når ut med rätt information till rätt personer? Tuuli Solhagen på Natur och Miljö reflekterar kring målgruppstänk.Läs mera »
23.11.2021 kl. 15:11